PROMPERÚ, de Peruaanse Commissie voor de Promotie van Export en Toerisme, werkt hard om Peru op de kaart te zetten als unieke bestemming voor reizigers uit Nederland. Gycs Gordon, Economic & Commercial Counselor voor de commissie in Nederland, vertelt aan Reisbizz over het bijzondere Zuid-Amerikaanse land.
Wat is zo er speciaal aan Peru?
“Peru is een bestemming die er op meerdere fronten uitspringt. Peru onderscheidt zich door haar ongelooflijke geografische, culturele en gastronomische diversiteit. De rijke geschiedenis van de Inca's, met plaatsen zoals Machu Picchu en andere belangrijke archeologische vindplaatsen, zijn attracties waaraan weinig landen kunnen tippen. Daarnaast heeft Peru een grote verscheidenheid aan landschappen: van de woestijnkust tot het Amazone-regenwoud. Daardoor kunnen bezoekers diverse ervaringen opdoen: variërend van wandelen in de bergen tot het spotten van wilde dieren in de Amazone.”
"Peru is een bestemming die reizigers die op zoek zijn naar onvergetelijke ervaringen betovert", gaat Gordon verder. "In elke stad van het land is er iets anders te ontdekken op het gebied van onze rijke geschiedenis, vol tradities die nog steeds in leven zijn. Peru heeft drie regio's: de kust, de hooglanden en de Amazone, wat een verscheidenheid aan opties binnen één bestemming mogelijk maakt.”
"Daarnaast staat Peru hoog in verschillende toplijstjes als het om gastronomie gaat. In 2023 kregen we de titel ‘Beste culinaire bestemming ter wereld’ bij de World Travel Awards. De hoofdstad van Peru, Lima, is de thuisbasis van 3 van de 50 beste restaurants ter wereld (posities 5, 16 en 41).”
Hoe ziet de perfecte trip door Peru eruit?
“Dat verschilt heel erg per persoon. Mensen die houden van archeologie en geschiedenis kunnen hun hart ophalen in de Heilige vallei van de Inca's. Een andere bijzondere plek is Chan Chan, in het noorden van Peru. Dit UNESCO-werelderfgoed is een overblijfsel van negen grote lemen paleizen. Ook de regio Ancash is interessant vanwege de archeologische vindplaatsen. Deze regio is een ideaal vertrekpunt voor een wandeling voor bergliefhebbers. Denk aan de beklimming van de Huascarán, de hoogste berg van Peru, met de top op 6768 meter boven zeeniveau. Een andere ideale bestemming voor mensen die op zoek zijn naar trekking- of raftingactiviteiten, is de Colca Canyon."
"Mensen die er graag op uit gaan in de natuur zullen zich in de Peruvaanse Amazone op hun plek voelen. Bekijk de biodiversiteit, maak een riviercruise, of slaap midden in de jungle in een lodge. Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat je echte, authentieke, ervaringen kunt opdoen bij de verschillende gemeenschappen van de kust, de hooglanden en de Amazone. Je kunt verblijven bij gastgezinnen en deelnemen aan workshops voor handwerk en Andesrituelen."
Wat doen jullie om Peru aan te prijzen op de Nederlandse markt?
"Om Peru te promoten als bestemming voor toeristen is online markting een van onze belangrijkste pilaren. Zo is onze website peru.travel een waardevol hulpmiddel voor mensen die informatie zoeken over de verschillende toeristische attracties, regio's, vieringen en nog veel meer over toerisme in Peru. Ook op sociale media zijn we goed zichtbaar. We nemen daarnaast actief deel aan internationale toerismebeurzen en evenementen, zoals ITB Berlin, Fitur en IFTM Top Resa, waar we de gevarieerde toeristische aanbiedingen van Peru presenteren."
Hoe gaat het met de Nederlandse boekingen?
"Tot mei zijn er dit jaar 10.476 Nederlandse toeristen in ons land aangekomen. In 2023 ontving Peru 21.041 toeristen uit Nederland, waardoor het het zesde land van herkomst is van internationale Europese toeristen naar Peru. Volgens het profiel van de Nederlandse toerist is de gemiddelde uitgave van de reiziger $1.601 gedurende een periode van 23 nachten en zijn de meest bezochte regio's Lima (100 procent), Cusco (71 procent), Arequipa (59 procent), Ica (52 procent) en Puno (41 procent). Toeristen uit de provincie Noord-Holland waren de meest frequente bezoekers (27 procent)."
Wat hopen jullie te bereiken op de Nederlandse markt?
"De kernboodschap die we op de Nederlandse markt willen uitdragen, is dat Peru een veilig en uniek land is. De strategie van Peru richt zich op het diversifiëren van het aanbod, door authentieke culturele en avontuurlijke activiteiten te promoten in uiteenlopende regio's aan de kust, in de bergen en in de Amazone. Hiermee willen we het aantal Nederlandse reizigers met 10 procent verhogen ten opzichte van 2023. We zijn ervan overtuigd dat wie Peru bezoekt, unieke en onvergetelijke ervaringen kan opdoen die perfect aansluiten bij zijn of haar smaak en interesses."