Ruim 71 procent van de Nederlanders voelt zich volgens onderzoek belazerd wanneer zij in het buitenland extra moeten betalen voor transactiekosten van vreemde valuta. Dit blijkt uit cijfers van Ebury, een financieel dienstverlener gespecialiseerd in internationale betalingen en financiering. “Het is voor reisorganisaties essentieel om trends in financiële voorkeuren serieus te nemen en hierin een faciliterende rol te spelen.”
Ondanks dat 71 procent van de respondenten aangeeft zich vooraf te verdiepen in de wisselkoersen en de verhouding van de euro ten opzichte van de lokale munteenheid, geeft 30 procent van de respondenten aan dat zij het moeilijk vinden om met lokale valuta en wisselkoersen om te gaan op de plek van bestemming.
Daarbovenop verwacht meer dan de helft (56 procent) van de ondervraagden van hun reisorganisaties goed geïnformeerd te worden over de beste betaalmethoden en actuele wisselkoersen voor vertrek. Paul Erdmann, Senior FX-dealer bij Ebury, benadrukt dan ook het belang voor reisorganisaties om in te spelen op de wensen van consumenten. “De groeiende vraag naar gemak en duidelijkheid biedt een kans voor reisondernemingen om hun klantbeleving te verbeteren. Veel reisorganisaties doen zelf zaken in verschillende valuta, bijvoorbeeld bij het inkopen van excursies of het huren van auto’s. Het zou waardevol zijn als zij hun klanten ook beter informeren over de beste betaalmethoden en wisselkoersen. Zo kunnen zij de reiservaring van hun klanten niet alleen vergemakkelijken, maar ook hun diensten versterken.”
Betaalmethoden
Betalen met de pinpas is veruit de populairste keuze voor Nederlanders die op reis zijn. Driekwart van de ondervraagden (74 procent) geeft aan deze betaalmethode te verkiezen, gevolgd door contant geld (53 procent). Ruim een kwart (29 procent) wisselt het geld op voorhand om bij de bank in Nederland, met name onder 60-plussers. Anderen wisselen pas ter plaatse of betalen uitsluitend met pinpas of creditcard. Maar het gebruik van mobiele apps, zoals PayPal, komt ook steeds meer op. Een op de vijf Nederlanders beschouwt deze optie als favoriet in het buitenland. “Het is voor reisorganisaties essentieel om trends in financiële voorkeuren serieus te nemen en hierin een faciliterende rol te spelen,” aldus Erdmann.