AMSTELVEEN - De meeste reisbureaus reageren gelaten op het besluit van KLM om de verkoop via agenten van eigen pakketreizen onder het label KLM Holidays per 1 juli te stoppen. Dat blijkt uit een rondgang van Reisbizz.
“KLM Holidays is niet erg populair op de reisbureaus. Het product wordt niet veel verkocht”, zegt ook adjunct-directeur Walter Schut van de ANVR. Dat die pakketten binnenkort niet meer geboekt kunnen worden, is volgens hem geen wereldprobleem voor agenten. “Daar komt bij dat KLM Holidays technisch niet naar wens loopt. Die boekingsflow en bijvoorbeeld aanbetalingen moeten verbeterd worden, maar dat heeft nu geen prioriteit”, meent Schut.
Volgens hem werken reisagenten liever met eigen dynamic packaging systemen dan met voorgekookte KLM-pakketten, waar 7 procent commissie op wordt gegeven. “Zelf samenstellen betekent in de praktijk doorgaans een betere finetuning met de behoeften van de klant en bovendien kan het reisbureau of de ZRA dan meer verdienen door middel van upselling”, aldus Schut in gesprek met Reisbizz.
Andere oplossingen
DTA-voorzitter Erik van der Waard (Internoord) bevestigt de ontwikkeling in de retail naar eigen DP-oplossingen. “Dat is een aanzienlijk beter verdienmodel. Daarom genereren we geen significante omzet bij onder meer KLM Holidays. Wij zijn dan ook niet echt van slag door het wegvallen van deze verkoop.”
Chief Retail Officer Michelle de Wit van Prijsvrij/D-reizen laat weten een goede samenwerking met KLM te hebben, maar al geen KLM Holidays te verkopen. "Wij stellen onze eigen pakketten samen. Het verdwijnen van KLM Holidays in de reisbureaus kan natuurlijk wel vervelend zijn voor agenten die deze pakketten verkopen. De samenwerking met retail was blijkbaar tijdelijk. KLM Holidays kiest voor een andere strategie.”
Geen impact voor TUI en Corendon
TUI-baas Arjan Kers stelt in gesprek te zijn geweest met KLM over verkoop van KLM Holidays door ZRA’s. “Daar is echter nooit een contract uitgekomen. Daarom heeft het verdwijnen geen impact voor ons.”
Corendon-topman Steven van der Heijden vindt deze stap van KLM niet erg agentvriendelijk. “Vanuit onze optiek betekent het gewoon een concurrent minder op het schap. De agent houdt genoeg keuze over met de huidige touroperators.”
Geen besluit van Airtrade
Diverse reisorganisaties, die begin 2021 ‘not amused’ waren met de ambitie van KLM Holidays om in de top-3 touroperators te komen (zij spraken onverbloemd van concurrentievervalsing), betwijfelen of deze pakketreizen hoe dan ook goed lopen. KLM-dochter Airtrade, die KLM Holidays verzorgt, verwijst naar KLM. “Agentenverkoop stoppen van KLM Holidays is geen besluit van Airtrade, maar van KLM.”
Verkopen van KLM Holidays gaan naar tevredenheid
KLM Nederland directeur Bas Gerressen zegt tegenover Reisbizz dat de verkopen van KLM Holidays wel degelijk naar tevredenheid gaan. “Met name in het directe kanaal. De groei postcovid zet door. Wij halen onze eigen gestelde doelen. Die top-3 hoort niet bij de belangrijkste doelstellingen.” Gerressen doet geen uitspraken over verkoopcijfers.
Waarom loopt de bookingtool van KLM Holidays bij agenten niet goed? "Dat heeft vooral te maken met de integratie van onze tool in de agentensystemen. Het is voor hen makkelijker als ze niet naar een aparte portal moeten. Dat vergt meer investeringen, ook al hebben we aanpassingen gedaan, zoals een aanbetaling en boeking in optie”, aldus Gerressen.
KLM focust volgens hem nu eerst op het perfectioneren van direct online en zet de ‘tradepilot on hold’. Gerressen: ,,Toch blijven we van mening dat er een rol voor agenten is weggelegd bij de verkoop van KLM Holidays. Er is alleen meer tijd nodig om hen de middelen te geven die ze nodig hebben.”
Maar dat ‘op termijn’ KLM Holidays zal terugkeren bij de agent gelooft niemand meer, blijkt uit de rondvraag van Reisbizz.