24 november 2024
Thumbnail voor Schiphol moet ’s nachts op slot om vertrouwen te herstellen

Schiphol moet ’s nachts op slot om vertrouwen te herstellen

SCHIPHOL – Schiphol wil uiterlijk in 2025 alle nachtvluchten schrappen tussen middernacht en 5 uur ’s ochtends. Tussen 5 en 6 uur is de luchthaven alleen open voor binnenkomend vliegverkeer. Dit is onderdeel van een pakket maatregelen, dat interim-topman Ruud Sondag heeft gepresenteerd. Het nieuws lekte maandagavond uit via Het Parool en AD, maar is inmiddels door Schiphol bevestigd aan Reismedia, de uitgever van deze website.

Sondag noemt een aantal maatregelen om de overlast door de luchthaven tegen de gaan en het vertrouwen naar omwonenden toe te herstellen. In 2025-2026 wil Schiphol een stelsel waarin het klimaatakkoord van Parijs uitgangspunt is bij de aanpak van overlast van geluid en uitstoot en niet langer het aantal vliegtuigbewegingen. 

Bovenaan het lijstje maatregelen dat Schiphol aankondigt staat een nachtsluiting. Die is voor veel luchthavens in de wereld gemeengoed, maar in Amsterdam zijn tot nu toe vliegtuigen met een nachtslot welkom tussen 00.00 en 07.00 uur. In de nieuwe voorstellen gaat de luchthaven voor vertrekkend verkeer dicht tussen 00.00 en 06.00 uur en voor inkomend verkeer tussen 23.00 en 05.00 uur. Dit scheelt 10.000 nachtvluchten per jaar.

Al jaren is er discussie over vermindering van het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 29.000 en mogelijk tot zelfs 25.000, maar in de praktijk is hiervan niets terecht gekomen. Door de luchthaven in elk geval in de nacht 5 uur lang te sluiten, zou het aantal ernstig slaapgestoorden met 13.000 54 procent afnemen en het aantal ernstig gehinderden met 17.500 (16 procent).

Vakantievluchten
Een nachtsluiting raakt vooral airlines en touroperators als Transavia, Corendon of TUI, die nu gewend zijn om vroege vakantievluchten aan te bieden. Dat stelt hen in staat om over de dag verspreid drie keer met een vliegtuig naar verschillende bestemmingen te vliegen. Als vluchten pas na 6 uur mogen starten, wordt het lastiger om dit patroon te halen. Zo wordt 55 procent van de nachtvluchten op dit moment door Transavia benut.

Sondag zegt met de invoering van een nachtslot de voorrang te geven aan het overstapnetwerk van Schiphol boven de vakantievluchten. "Wij geven de voorrang aan het netwerk van Schiphol. Daarom kunnen aankomende vluchten al om 05.00 uur weer landen om het overstapnetwerk te ontzien," aldus Sondag in het AD. Daarmee zouden de gevolgen voor KLM beperkt kunnen blijven.

Lawaaiige vliegtuigen
Schiphol wil ook strenger optreden tegen lawaaiige vliegtuigen. Vanaf november tot eind 2025 moet er een stapsgewijs verbod komen voor types als de Boeing 747-400, waarover de meeste klachten over geluidsoverlast binnenkomen. De 747-400 is op Schiphol nog uitsluitend in gebruik voor vracht. De luchthaven kan met het verhogen van de landingsgelden het gebruik van lawaaiige vliegtuigen ontmoedigen, maar Ruud Sondag wil dus toe naar een algeheel verbod. Dat lijkt op dat in Israël, waar een verbod op het gebruik van viermotorige toestellen is ingevoerd.

Op slot voor vracht gaat Schiphol niet: in het plan is 2,5 procent van alle slots gereserveerd voor vrachtvluchten. Maar die moeten dus wel voldoen aan strengere milieunormen.

Zakenjets
Een andere maatregel is het weren van zakenjets van Schiphol. Hoewel er op Schiphol Oost enkele jaren terug een nieuwe terminal is gebouwd voor Business Aviation, moet het aantal vliegbewegingen van zakenjets terug van 17.000 naar nul.

Tegelijk ziet Sondag geen plaats voor zakenjets op Lelystad Airport. De interim-directeur, die eind vorig jaar Dick Benschop opvolgde, zegt in Het Parool te willen vasthouden aan de opening van het Flevolandse vliegveld als volwaardige luchthaven. Daarmee lijkt hij aan te geven dat ander groot vliegverkeer de voorkeur heeft boven vluchten van zakenjets. In de landelijke politiek is de steun voor opening van Lelystad Airport bijna nihil. 

Schiphol laat verder weten dat zij de reservering voor een parallelle Kaagbaan los wil laten. Het Rijk kan de reservering van grond bij Rozenburg hiervoor laten vervallen, want die legt onnodige druk op de omgeving. Voor de omgeving van de luchthaven wil Schiphol tot 2030 een fonds opzetten, waarin 70 miljoen euro zit voor woningisolatie, vernieuwende bouwconcepten en verbetering van de leefomgeving.

'Het is ons menens'
In een persbericht dat Schiphol maandagavond heeft verstuurd zegt Ruud Sondag: “Schiphol verbindt Nederland met de rest van de wereld. Dat willen we blijven doen, maar dat moet op een betere manier. De enige weg vooruit is om sneller stiller en schoner te worden. Te lang hebben we alleen gedacht aan groei en te weinig aan de tol daarvan. We moeten duurzaam zijn voor onze medewerkers, de omgeving en de wereld. Ik realiseer me dat onze keuzes forse effecten kunnen hebben voor de sector, maar ze zijn wel nodig. Onze inbreng laat zien dat het ons menens is. Het is de enige manier om, gebaseerd op concrete maatregelen, vertrouwen van medewerkers, passagiers, buren, politiek en samenleving terug te winnen.”