SCHIPHOL - De Sunweb Group heeft een “goede zomer” achter de rug, met een omzet die hoger was dan in 2019. Dit heeft de reisorganisatie donderdag bekendgemaakt. De opleving vond plaats “ondanks de chaotische situaties op luchthavens in heel Europa”, schrijft het bedrijf.
In 2019, het laatste jaar voor corona, draaide Sunweb een omzet van bijna 700 miljoen euro. In het vorige maand afgesloten boekjaar ging de onderneming daar "aanzienlijk" overheen, aldus de CEO, Mattijs ten Brink, die een "revival van de pakketreis" constateert.
Het concern komt binnenkort met exactere cijfers.
Scandinavisch
Sunweb is gevestigd in Rotterdam, maar heeft met de private investeerder Triton een Scandinavische eigenaar. Het bedrijf noemt zichzelf een ‘digitale holiday expert’ die naar eigen zeggen dit jaar de positie op alle Europese markten wist uit te breiden. Sunweb kijkt daarom terug op “mooie cijfers” en wist met merken als Sunweb, Eliza was here, GOGO en Primavera, bovendien vast te houden aan de groeistrategie.
Sunweb beschikt niet over eigen vliegtuigen of hotels en juist dat heeft volgens Ten Brink geleid tot een gezwind herstel uit de pandemie: “We konden ons sneller aanpassen aan de nieuwe realiteit en de behoeften van de Nederlanders. Naast ons businessmodel heeft ook dynamic packaging hieraan bijgedragen.”
Sunweb slaagde er afgelopen zomer in “bijna alle vakanties” door te laten gaan, onder meer door vanaf andere luchthavens te vertrekken dan gepland en start- en einddata van de vakanties aan te passen.
“Dynamic packaging geeft onze klant keuzes om de vakantie volledig naar wens samen te stellen. We zien een aanhoudende revival van de pakketreis en bedienen klanten die nooit eerder bij ons boekten”, aldus Ten Brink.
Duurzaamheid
Sunweb stopte afgelopen voorjaar het programma voor compensatie van CO2 en kondigde aan op een andere wijze de duurzaamheid te zullen aanvliegen. Het bedrijf doet dat nu via een partnerschap met Neste, een Finse producent van duurzame vliegtuigbrandstof en hernieuwbare diesel. De Sunweb Group neemt 385.000 liter sustainable aviation fuel (SAF) af. De reisorganisatie is de eerste partner in de toerisme-industrie van Neste zonder eigen vliegtuigen.
“Wij zijn ons ervan bewust dat dit nog een kleine hoeveelheid is, maar tegelijk is het een belangrijke stap om vliegen duurzamer te maken”, zegt Chris Oskam, hoofd duurzaamheid bij Sunweb, in een verklaring. “SAF is de meest effectieve manier om onze CO2 -voetdruk te verkleinen. Momenteel is nog minder dan 0,1 procent van alle brandstof wereldwijd SAF. Om de uitstoot van vliegen te verminderen moet die hoeveelheid omhoog.”
Sunweb zet de SAF in bij Transavia en andere luchtvaartmaatschappijen waarmee wordt samengewerkt. “De Sunweb Group en Transavia kondigden in april aan met een gezamenlijk duurzaamheidsbudget te investeren in SAF”, zo staat in de verklaring. “Deze samenwerking blijft bestaan en de huidige investering die wordt gedaan bij Neste komt hier bovenop.”