HANNOVER - Ondanks extra kosten van 75 miljoen euro door verstoringen in het luchtverkeer, draait TUI Group in het derde kwartaal van dit jaar bijna quitte. “Dit toont de robuustheid van ons geïntegreerde bedrijfsmodel, de kracht van het merk TUI en de aanhoudende grote vraag naar vakanties”, stelt CFO, en opvolger van CEO Fritz Joussen, Sebastian Ebel woensdagochtend tijdens de presentatie van de Q3-resultaten.
De cijfers na negen maanden van het boekjaar 2022 bevestigen voor de groep de trends en verwachtingen voor dit jaar. “We beleven een sterke reiszomer”, aldus Ebel. Op 30 september neemt hij het voorzitterschap over van CEO Fritz Joussen, die tien jaar aan het roer stond bij TUI. Ebels functie als CFO wordt overgenomen door Mathias Kiep.
Alle groeigebieden die TUI de afgelopen jaren hebben uitgebreid, liggen volgens Joussen na corona weer op schema: hotels, cruises en het onderdeel tours en activiteiten met digitale dochter TUI Musement. “TUI was sterk en winstgevend vóór corona en zal dat ook na de crisis blijven”, vertelt Joussen. “Ik wil onze klanten bedanken voor hun vertrouwen in deze moeilijke tijden en onze medewerkers voor hun enorme inzet. Na twee jaar crisismanagement kunnen zij zich weer richten op groei. Sebastian Ebel kent de onderneming en de branche. TUI is bij hem in de beste handen als het gaat om nieuwe groei en het verwerken van de nasleep van corona.”
Break-even
Een aanhoudende sterke reiszomer van 2022, met een onveranderd hoge vraag naar vakanties, zorgde voor TUI Group voor een sterk verbeterd derde kwartaal met een bijna break-even resultaat. Zonder de niet geplande extra kosten als gevolg van de onregelmatigheden in het Europese luchtverkeer, behaalde TUI Group voor het eerst sinds het begin van de pandemie een positief operationeel kwartaalresultaat (48 miljoen euro).
De reisorganisatie verwacht dat het boekingsniveau voor de reiszomer van 2022 bijna hetzelfde zal zijn als de zomer van 2019. Eerder geconstateerde trends blijven intact: vakantiegangers blijven meer op korte termijn boeken en geven tegelijkertijd meer geld uit aan hun reis. De gemiddelde prijzen zijn voor de zomer van 2022 met 18 procent gestegen.
Onregelmatigheden in luchtverkeer
De extra kosten van 75 miljoen euro, als gevolg van de onregelmatigheden in het luchtverkeer, zijn voornamelijk te danken aan het Britse vliegverkeer. TUI zelf bracht in mei en juni 96 procent van alle gasten op tijd of met vertragingen van minder dan drie uur naar hun vakantiebestemming. De circa 200 geannuleerde vluchten in deze periode hadden vooral betrekking op vertrekken vanaf de luchthaven van Manchester en vertegenwoordigen minder dan één procent van het hele zomerprogramma.
Kwartaalresultaten
Het kernsegment van TUI Group, Holiday Experiences met Hotels & Resorts, Cruises en TUI Musement-activiteiten, is voor het eerst sinds het begin van de pandemie positief. Het kwartaalresultaat kwam uit op 122 miljoen, tegenover -186 miljoen in hetzelfde kwartaal in 2021.
Ook de eigen airline van TUI noteerde een sterk bedrijfsresultaat in alle markten. Over het algemeen verbeterde het resultaat met 343 miljoen euro, in tegenstelling tot -139 miljoen euro met het voorgaande jaar. Hierin verminderde de Westelijke regio (Nederland, België en Frankrijk) haar verlies tot -70 miljoen euro in vergelijking met -88 miljoen euro vorig jaar.