SCHIPHOL - TUI-topman Arjan Kers was dinsdag te gast bij BNR Nieuwsradio in de uitzending BNR’s Big Five waarin de problematiek rond Schiphol werd besproken. Afbreuk na afbreuk zorgt voor somberheid en boosheid in de sector. “We krijgen weinig perspectief”, zegt Kers.
Op de vraag of Schiphol nog een HUB moet blijven, antwoordt Kers dat er prioriteit moet worden gegeven aan vakantiegangers die vanaf Schiphol vertrekken. Uiteindelijk wordt de luchthaven in 2/3 van alle reizigers gebruikt als vertrekpunt en niet voor transfer. “Schiphol is heel lang een onderdeel geweest van het vakantieplezier van reizigers en ik hoop dat we daar de komende jaren weer goede invulling aan kunnen geven. Het was ons paradepaardje en ik ga er nog steeds vanuit dat we dit weer terug krijgen, maar wel met professioneel beleid.”
Somberheid
Verder uit Kers zijn ongenoegen over het krijgen van weinig perspectief. “Afbreuk na afbreuk zorgt voor somberheid en boosheid in de sector. We krijgen weinig perspectief. Lelystad had al lang geopend kunnen zijn, al weet ik niet welke andere criteria daar voor geldt en waarom dat niet gebeurt. Dat had ervoor gezorgd dat er minder vliegbewegingen over Schiphol heen gaan. Er moet hier gezamenlijk met de overheid, vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen invulling aan worden gegeven. Maar tot nu wordt alles van tafel geveegd”, aldus Kers.
Huiswerk doen
Kers kijkt ernaar uit samen met de minister rond de tafel te gaan zitten en wil daar graag zijn ideeën aan bijdragen. “Begin van het jaar hebben we laten zien wat we nodig hebben aan vluchten en daar heeft Schiphol te laat op gereageerd. Uiteindelijk moet je als reisorganisatie op tijd je planning kunnen maken. Daar hebben wij ook op in moeten spelen. Iedereen zal zijn huiswerk moeten doen. Wij hopen dat we in de toekomst voor uitzonderlijke crisismomenten als deze tijdelijk gebruik kunnen maken van andere luchthavens en moeten nadenken over alternatieven, in plaats van alleen maar reduceren. Kom de sector eens tegemoet.”
Andere mobiliteitsvormen
Naast de vraag naar vliegvakanties benadrukt Kers dat de vraag naar andere mobiliteitsvormen enorm groeit, zoals trein, bus en autovakanties. Ook geeft hij aan dat er keihard gewerkt wordt aan de samenwerking met Green City Trips, het treinproduct met nachttreinen naar inmiddels zes bestemmingen. Imagoschade heeft er wel voor gezorgd dat de boekingen teruglopen. “We moeten het vertrouwen kweken dat reizigers wel kunnen vertrekken, maar mogelijk vanaf andere luchthavens.” Het maakt het plaatje voor de luchtvaartsector er niet mooier op. De sector is al jaren bezig met verduurzaming. Er zijn allemaal processen die nog lopen, dat kost tijd en geld, ook voor de consument. “Reizen blijft echter een levensbehoefte en van belang voor je gezondheid, om te ontstressen en de batterij weer op te laden. Ik zou niet willen zien dat vakantie en reizen alleen voor de elite mogelijk is."
Economische schade is groot
Kers meldt verder, in het kader van het besluit van Schiphol om passagiersaantallen te schrappen voor deze zomer, dat de branche hiermee hard geraakt wordt. “Er zit veel schade aan de beslissing van Schiphol om de capaciteit te beperken. We brengen die schade in kaart en gaan proberen deze te verhalen op de Nederlandse luchthaven”, vertelt hij. Kers berekent dat de schade voor de gehele Nederlandse reisbranche kan oplopen tot honderden miljoenen euro’s. “Daarnaast worden veel passagiers enorm gedupeerd”, vult hij aan.
Met de poten in de modder
Hij is van mening dat de tijd rijp is dat de overheid gaat ingrijpen bij Schiphol. “Het is nu tijd om met de poten in de modder te staan en wat minder een bestuurder te zijn. Dat heb ik zelf ook gedaan tijdens de coronacrisis. Mensen verwachten dat je tussen ze staat.”
Op de vraag of Benschop vervangen moet worden verwijst Kers naar de minister die daar over gaat. Wel ziet hij Schiphol-COO Hanne Buis als sterke vrouw die wel met de poten in de klei staat. “Misschien is haar aanstelling als CEO inderdaad wel een oplossing”, besluit de TUI-bestuurder.