SCHIPHOL - Wybren van Haga zal komende week bij het luchtvaartdebat in de Tweede Kamer in een motie vragen om het ontslag van Schiphol-topman Dick Benschop, die hij verantwoordelijk houdt voor de huidige chaos op de luchthaven. De fractieleider van BVNL wil de president-directeur “met pek en veren” wegsturen wegens "wanbeleid".
In een verklaring van het Belang van Nederland (BVNL) zegt Van Haga: “Onbegrijpelijk dat Benschop de afgelopen weken meerdere keren het land verliet terwijl het chaos troef is op de luchthaven. Wel luxe dineren op een gala-avond in Washington, het World Economic Forum in Davos en de jaarlijkse meeting van VNO-NCW, maar niets doen aan de enorme rijen op Schiphol.”
Van Haga is de wachtrijen en onrust op Schiphol als gevolg van te weinig personeel bij de security een doorn in het oog. “Volstrekt onaanvaardbaar dat onze luchthaven, die voor ons land van nationaal belang is, door wanbeleid naar de ratsmodee wordt geholpen.”
BVNL, in de Kamer 'Groep van Haga' genoemd, is een afsplitsing van Forum voor Democratie en ontstond in 2021; de fractie telt drie leden.
Defensie wil niet
Begin deze week bepleitte Van Haga de inzet van het leger bij de organisatie op Schiphol. Dick Benschop heeft Defensie ook daadwerkelijk om assistentie gevraagd, maar het ministerie reageerde hierop gisteren afwijzend.
Van Haga wil volgende week per motie het aftreden eisen van Benschop, die sinds 2018 president-directeur is. Het ministerie van Financiën is voor 69,77 procent aandeelhouder van de Schiphol Group, waaronder ook Rotterdam The Hague Airport, Lelystad Airport en Eindhoven Airport (voor 51 procent) vallen. De meeste andere aandelen zijn in handen van de gemeenten Amsterdam en Rotterdam.
Jurisprudentie
Kan de grootaandeelhouder (daartoe al dan niet aangezet door het parlement) van hogerhand ingrijpen bij het luchthavenbedrijf? Hierover is jurisprudentie bij een soortgelijke onderneming. In 2015 ontsloeg toenmalig minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem de topman van NS, Timo Huges, in samenspraak met de Raad van Commissarissen. Verschil met Schiphol is wel dat bij het spoorbedrijf de staat de enige aandeelhouder was en is.
Juridisch gezien heeft de RvC van Schiphol het laatste woord, zij kan Benschop naar huis sturen. Hoe groter de druk uit Den Haag, hoe groter de kans dat dit ook echt zal gebeuren.