CHARLEROI - Het noodlijdende Air Belgium staakt alle nog resterende passagierslijnvluchten en wil zich voortaan gaan concentreren op vrachtvluchten en wetlease-activiteiten (waarbij vliegtuigen inclusief crew aan andere maatschappijen verhuurd worden). De maatschappij vraagt gerechtelijke bescherming tegen schuldeisers aan om te kunnen reorganiseren.
Air Belgium heeft het aantal passagierslijnvluchten de laatste tijd al flink afgeschaald. Zo werden alle vluchten naar het Caribisch gebied, waaronder naar de Dominicaanse Republiek, Curaçao, Guadeloupe en Martinique, al geschrapt. Nu komen ook de laatste routes, naar Mauritius en Zuid-Afrika te vervallen. De ticketverkoop is per direct gestaakt.
Tot 3 oktober zullen de geplande passagiersvluchten nog doorgaan, daarna worden ze allemaal geannuleerd.
De Belgische maatschappij wijt het gebrek aan succes met de passagiersvluchten onder meer aan de coronacrisis, de Russische inval in Oekraïne en de snel stijgende prijzen. Ze wil zich nu gaan richten op de activiteiten die wel rendabel zouden zijn, namelijk de vrachtvluchten en wetleases. Maar of dat door kan gaan hangt ervan of de rechter toestemming geeft voor een gerechtelijke reorganisatie.
Vloot
Air Belgium heeft in totaal tien vliegtuigen, waarvan vier passagierstoestellen: twee Airbus A330-900's en twee A330-200's. Eén daarvan, een A330-900, wordt momenteel aan British Airways verhuurd voor vluchten tussen Londen en Chicago. In het verleden vloog de maatschappij ook vaak voor de SLM (Surinam Airways) van Schiphol naar Paramaribo.
Het bedrijf ging in 2018 van start op de luchthaven van Charleroi, met steun van de Waalse overheid, maar heeft de vluchtuitvoering later grotendeels naar Brussels Airport verplaatst. Het hoofdkantoor bevindt zich nog wel in de buurt van Charleroi. Het gaat financieel al jaren niet goed met Air Belgium, waarvan de Chinese Hongyuan Group de grootste aandeelhouder is.
Er werken ongeveer 500 mensen voor de maatschappij. Voor hen breekt er nu een onzekere tijd aan.