De grote baas van Sunweb Group, de Zweed Lars Löfgren, is nog steeds op zoek naar een opvolger van de afgelopen juli plotseling ontslagen ceo Mattijs ten Brink. “Maar we hebben geen haast.”
Dat zegt Löfgren in een vraaggesprek met Reisbizz. Hij neemt de ceo-taken van Sunweb sinds het vertrek van Ten Brink wegens ‘verschillen van inzicht over de te volgen koers’ waar en is daarvoor tijdelijk naar Rotterdam verhuisd. “Ik heb het hier prima naar mijn zin en het klikt met het team in Nederland en de andere hub-kantoren. De aanstelling van een nieuwe Sunweb-topman kan nog wel een halfjaartje duren. Er is in ieder geval belangstelling genoeg voor die baan.”
Triton wacht nog
Löfgren ontkent met klem dat de Scandinavische durfinvesteerder Triton de meerderheidsdeelneming in Sunweb Group in 2024 alweer zou willen verkopen. “Triton nam Sunweb in 2019 over. Normaal wil een private equity fonds zo’n investering na vijf tot zeven jaar met rendement te gelde maken - dat klopt - maar wij kregen te maken met de driejarige coronacrisis, dus dat verandert de strategie.”
Uiteindelijk zal Triton volgens hem Sunweb wel willen verkopen aan een reisorganisatie of een andere investeerder, “maar daar zijn nu nog geen actieve stappen voor gezet. Wij focussen puur op verdere groei en het verbeteren van de operationele winst en zijn niet bezig met concrete voorbereidingen voor verkoop”, aldus Löfgren.
Geruchten onzin
Hij wijst de geruchten die in de reisbranche rondgaan over Sunweb, resoluut van de hand. “Je zou eens moeten uitzoeken waar die geluiden vandaan komen. Er is niets om je zorgen over te maken. Er was afgelopen jaar wel sprake van een flinke overcapaciteit in de Nederlandse markt, waardoor de prijzen noodgedwongen moesten zakken. Dat gebeurde niet alleen bij ons. Het probleem is inmiddels opgelost.”
Ook het vermeende hoge verloop van Sunweb-personeel is volgens Löfgren een broodje aap verhaal. “We zijn redelijk op orde met onze medewerkers. Er is overal wel eens sprake van mensen die bij een bedrijf vertrekken. Daar zoek je dan anderen voor. Niks nieuws.”
Ook bij MyTravel
Löfgren was al eens eerder werkzaam in Nederland, van 2003 tot 2005, als directeur van de Dutch Leisure Group (Travel Trend, Sunair, Marysol en het in 2001 failliet gegane NBBS, waarvan merknaam en ruim 40 reiswinkels waren overgenomen) van de Britse reisgigant MyTravel, eerder bekend als Airtours PLC. Die zou overigens een paar jaar later fuseren met Thomas Cook AG (Neckermann).
Löfgren nam in 2003 de Nederlandse leiding van MyTravel over van Fred van Eijk. In 1999 verkocht wijlen Jan De Kleermaeker Travel Trend aan MyTravel. Later zette Natasja Eshuis met haar Deense compagnon Lars Thuesen Travel Trend en de NBBS-brand zelfstandig door.
Postcovid strategie
“Ja dat waren roerige tijden. Ook nu is er postcovid voldoende reden om goed na te denken over strategische beslissingen naar de toekomst. Zo hebben we vrij recent nog een Zweedse en een Deense touroperator gekocht. Onze hoofdtaak blijft het verkopen van reizen en het tevreden maken van klanten, in een steeds digitalere omgeving, waar Sunweb uitstekend op is ingespeeld”, meent Löfgren.
Volgens hem lopen de boekingen deze winter naar wens. “Sneeuw wat beter dan zon, maar dat kan ook liggen aan de oorlog in Gaza, wat absoluut een negatieve invloed heeft op de Rode Zee sales. Voor zomer 2024 ben ik best tevreden, al is het nog wat te vroeg voor harde conclusies.” Löfgren wil geen financiële cijfers delen.