10 oktober 2025
Thumbnail voor Judith Tersteeg: Rupsje nooit genoeg vangt bot bij de rechter

Judith Tersteeg: Rupsje nooit genoeg vangt bot bij de rechter

Ieder die in de reisbranche werkt, weet dat de consumentenbescherming vanuit Europa goed geregeld is. Soms neigt men deze bescherming zo ver op te rekken dat het juist een averechts effect kan hebben, zoals bijvoorbeeld de hele discussie rondom het beperken van de aanbetalingen, welke beperking (na goed lobby werk) naar alle waarschijnlijkheid de eindstreep van de nieuwe Richtlijn Pakketreizen niet zal gaan halen. 

Bij het boeken van een pakketreis, geniet de consument op vele vlakken bescherming. Eén van de verplichtingen die op de organisator rust is de uitgebreide informatieverplichting (artikel 7:502 BW en verder). In beginsel is deze consumentenbescherming op zijn plaats. Als consument is het belangrijk om voorafgaand aan het boeken, maar ook na het boeken goed geïnformeerd te worden over de reis en de daarmee samenhangende voorwaarden. Er zijn kennelijk ook consumenten die deze bescherming wel heel breed opvatten. 

Vakantie vieren, geld terughalen?
In een recente uitspraak van de kantonrechter Amersfoort is dit ook aan de orde. Deze consument heeft een pakketreis geboekt en vervolgens genoten. Pas na terugkomst van de reis besluit de consument de organisator te dagvaarden. Volgens hem is in strijd gehandeld met de informatieverplichtingen voorafgaand aan de boeking. Zo stelt hij dat hij tijdens het boeken van zijn reis niet duidelijk is geïnformeerd over de contactgegevens van de organisator, over de wijze van aanbetaling en over annuleringsmogelijkheden. Ook zou deze informatie op de boekingsbevestiging ontbreken. Daarbij stelt hij dat de bestelknop niet conform de wettelijke vereisten is. De consument vordert gedeeltelijke vernietiging van de pakketreisovereenkomst. Ten gevolge daarvan eist de consument aanvankelijk de helft van de betaalde reissom. Later beperkte hij dit tot een kwart.

De rechter steekt er een stokje voor
In zijn uitspraak oordeelt de kantonrechter dat vernietiging van de overeenkomst onmogelijk is. Door wederzijdse nakoming is de overeenkomst al volledig uitgevoerd. Op basis van de implementatie van de Europese richtlijn consumentenrechten (richtlijn 2011/83) heeft de consument bij geschonden informatieplichten een keuze: 1) hij kan ervoor kiezen gebonden te zijn aan de overeenkomst, of 2) gebruik maken van zijn bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden. In dit geval heeft de consument door de reissom te betalen en op reis te gaan, gekozen om gebonden te zijn. De overeenkomst is volledig uitgevoerd en kan achteraf niet meer worden aangetast. Of de organisator diens informatieplichten heeft geschonden hoeft de kantonrechter dan niet meer te beoordelen. 

Consumentenbescherming is niet oneindig
De informatieverplichtingen hebben tot doel om de consument in staat te stellen goed geïnformeerd keuzes te maken.  Deze consumentenbescherming is er niet om achteraf korting te claimen op een volledig uitgevoerde reis. Gelukkig wordt dat door deze rechter ook bevestigd.  

Recente berichten