Door de gangen liep een airhostess vol trots met een ‘air’ waar je U tegen zegt. Je voelde je als passagier de koning te rijk, zittend in een echt lederen stoel, waarbij de dikke puro nog in de lucht geblowd mocht worden.
Deze luxe luchtvaartwereld kreeg er ruim dertig jaar geleden een ander soort luchtaanbieder bij. Namelijk de opkomende prijsvechters, zoals Southwest airlines. Deze was de eerste met het aanbieden van het ‘no-frills concept’. Vele airlines volgden dit op, zoals Easyjet, Ryanair en Vueling. Het bleek een gat in de markt en vandaag de dag bestaat de luchtvaartwereld voor zo'n 40 procent aan lowcosters.
Aantrekkelijke prijzen
Alle bijzonderheden die in het vliegticket inclusief waren, zoals gratis alcohol, eten, stoelreserveringen en later ook de ruim- en handbagage, werden niet meer betrokken in de ticketprijs. Deze konden tegen betaling worden toegevoegd aan het basistarief. Op deze manier konden de lowcosters zeer aantrekkelijke prijzen hanteren.
Kan ik zeggen dat de luchtvaart negatief besmet is geraakt door dit soort luchtvaartbedrijven? Nee, want er is vraag naar. Het is bovendien goed om diverse luchtaanbieders te hebben, waar reizigers uit kunnen kiezen.
De reisagenten, daarentegen, kregen er een extra taak bij om de klanten nog beter te informeren over de aankoop van vliegtickets.
Maar voor deze reisagenten heb ik misschien nog wel wat belangrijke tips rondom deze lowcosters om in een goed blaadje bij de klant te komen:
Je ziet, je kan nog altijd verschil maken in de verkoop van vliegtickets in een pakketreis of als los vliegticket. De klant ziet vaak door de bomen het grote bos niet meer. Doorgrond de werking van prijsvechters zodat je goed in de behoeftes van de klanten kan springen.
Pauline Dukker
Oprichter vakantiecafe.nl en The Travel Stars