21 november 2024
Thumbnail voor 180 TUI-reizigers stranden in Egypte: ‘Een bijzonder ongelukkige opeenvolging van omstandigheden’

180 TUI-reizigers stranden in Egypte: ‘Een bijzonder ongelukkige opeenvolging van omstandigheden’

HURGHADA - Zo’n 180 Nederlandse vakantiegangers die met TUI op reis waren naar Egypte hebben bijna vier dagen vastgezeten in het land. Vrijwel alle passagiers hadden een pakketreis geboekt naar badplaatsen Hurghada en Marsa Alam. “Dit was een bijzonder ongelukkige opeenvolging van omstandigheden die er voor zorgde dat deze passagiers drie extra nachten in Egypte moesten blijven”, meldt een woordvoerster van de reisorganisatie aan Reisbizz.nl.

Aanvankelijk zouden de reizigers op zaterdag 18 juni terugvliegen naar Amsterdam, maar door een technisch probleem kon het vliegtuig die dag niet meer vertrekken. De passagiers werden ondergebracht in een all inclusive hotel. “De volgende dag zijn zij naar de luchthaven gebracht omdat wij de melding kregen dat de technische melding van het toestel verholpen was. Helaas bleek daar toch nog een nieuwe kink in de kabel te komen, terwijl iedereen - zowel passagiers als crew - op de luchthaven aan het wachten was. Dat was voor niemand prettig”, aldus de woordvoerster. Iedereen is toen wederom naar het hotel gebracht voor een extra overnachting.

De volgende dag was alles gereed om te vertrekken naar Nederland, toen er op het laatste moment wéér een waarschuwingslampje ging branden in het toestel. “Het leek een klein probleem, maar de veiligheid gaat voor alles in de luchtvaart. Een engineer die de vorige dag al ingevlogen was zou het bekijken. Helaas lieten de Egyptische autoriteiten deze engineer niet opnieuw toe bij het vliegtuig omdat de benodigde nieuwe formaliteiten niet waren gevolgd.” De passagiers konden opnieuw een nacht verblijven in het hotel. Gisteren, 21 juni, zijn de passagiers met een ander toestel terug naar Schiphol gevlogen.

De reizigers die oorspronkelijk met dat toestel mee zouden gaan werden, na een extra nacht in een hotel, met een ingehuurde Airbus van SmartLynx naar huis gevlogen. 

Ruim compenseren
Een deel van de reizigers zijn gisteren eerder vertrokken op vluchtplaatsen die TUI kon inkopen op een andere vlucht. “Vanzelfsprekend vinden wij dit ook bijzonder vervelend en niet de afronding van een fijne vakantie zoals wij dat voor ogen hadden. We hebben de passagiers steeds met sms-berichten op de hoogte gehouden en onze reisleiding was ter plekke aanwezig in het hotel. Een bijzonder vervelende vertraging die wij zeer betreuren en waarvoor wij deze passagiers vanzelfsprekend ruim zullen compenseren”, sluit de woordvoerster af.

De getroffen reizigers worden ruimhartig gecompenseerd: in plaats van de wettelijk verplichte 400 euro krijgen zij 700 euro per persoon.