Kunstmatige intelligentie (AI) verovert in rap tempo een plek in het dagelijks leven van Nederlanders, vooral als het gaat om het plannen van vakanties en het aanbevelen van accommodaties.
Uit het onderzoek van marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe. onder 1.031 volwassen Nederlanders blijkt dat 68 procent inmiddels AI gebruikt voor privédoeleinden, een forse stijging ten opzichte van december 2024 (47 procent). De technologie wordt vooral ingezet om het leven makkelijker en leuker te maken.
AI als reisadviseur
Opvallend is de groeiende rol van AI bij het plannen van vakanties. Waar vorig jaar nog slechts 9 procent van de Nederlanders AI gebruikte om een vakantie uit te stippelen, is dat nu 22 procent. Volgens Felienne Hermans, hoogleraar Computerwetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is die trend logisch:
“Als je een vakantie wilt regelen, is er een overdaad aan informatie en opties. AI helpt om keuzestress te verminderen door één duidelijk antwoord te geven, ook al is dat niet altijd het allerbeste hotel.”
Kritische blik op veiligheid en betrouwbaarheid
Het vertrouwen in AI als veiligheidsverhogende factor neemt af. De zorg groeit over nepnieuws: 69 procent vreest dat AI de hoeveelheid misleidende informatie op sociale media vergroot. Steeds meer Nederlanders voelen de behoefte om AI-informatie te factchecken, vooral onder 45-plussers.