Air France-KLM is afgehaakt in de strijd om Air Europa, zo bevestigt de Frans-Nederlandse groep donderdag tegen persbureau Reuters. Het lukte niet om tot een akkoord te komen met Globalia, het toerismebedrijf van Air Europa-oprichtersfamilie Hidalgo. De Lufthansa Group en naar verluidt ook Turkish Airlines zijn nog wel in de race.
SkyTeam-lid Air Europa is de op één na grootste luchtvaartmaatschappij van Spanje, na Iberia, en biedt veel longhaul-routes aan van Madrid naar Centraal- en Zuid-Amerika. Het bedrijf torst echter een forse schuldenlast mee uit de coronacrisis. Mede daarom zoekt de familie Hidalgo naar een partij die een groot deel van haar aandelen over kan nemen.
Eerder was het plan om Air Europa aan Iberia-moederbedrijf IAG te verkopen, maar dat liep stuk op zorgen van de mededingingsautoriteiten dat er dan te weinig concurrentie in Spanje zou overblijven. IAG heeft sindsdien nog wel een belang van 20 procent in de maatschappij. Dat is een complicerende factor in de onderhandelingen met potentiële kopers, al overweegt IAG wel om haar belang te verkopen.
Consolidatieslag
Er is momenteel een consolidatieslag gaande in de Europese luchtvaartsector, waarbij de grote vissen de kleinere opslokken. Zo nam de Lufthansa Group onlangs al ITA Airways over, en Air France-KLM breidt haar belang in SAS uit tot een meerderheidsbelang. Behalve Air Europa staat ook TAP Air Portugal nog op het menu, nu de Portugese regering die maatschappij weer privatiseert.