Air France-KLM neemt een meerderheidsbelang in SAS. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie bezit op dit moment al 19,9 procent van de aandelen, en maakte er nooit een geheim van de Scandinavische branchegenoot geheel te willen inlijven. Dat moet medio 2026 daadwerkelijk gebeuren.
De resterende aandelen worden overgenomen van investeringsmaatschappijen Castlelake en Lind Invest. De Deense overheid blijft aandeelhouder, met een belang van 26,4 procent.
Van Star Alliance naar SkyTeam
De samenwerking tussen Air France-KLM en SAS begon eind vorig jaar. Toen stapte SAS uit Star Alliance en sloot zich aan bij SkyTeam, het netwerk waarin onder andere KLM, Air France en Delta samenwerken. Sindsdien zijn er onderling codeshares opgezet en wordt er achter de schermen steeds nauwer samengewerkt.
Kopenhagen als spil van het noorden
SAS is de laatste jaren flink gereorganiseerd en staat weer stevig op de benen, mede dankzij CEO Anko van der Werff. Een belangrijk speerpunt is de ontwikkeling van Kopenhagen als dé hub van Noord-Europa. Daar moeten straks meer passagiers overstappen op verre vluchten, vergelijkbaar met hoe dat nu in Amsterdam of Parijs gebeurt.
Om dat mogelijk te maken, plaatste SAS onlangs een order voor 45 nieuwe Embraer E195-E2’s, plus nog tien opties. Die toestellen zijn bedoeld voor SAS Link, de regionale tak van de maatschappij (vergelijkbaar met KLM Cityhopper), en moeten straks reizigers uit heel Europa naar Kopenhagen brengen.