9 december 2025
Thumbnail voor ANVR: Nederlander is massaal vroegboeker geworden

ANVR: Nederlander is massaal vroegboeker geworden

Nederlanders boeken hun vakanties steeds eerder, en dat is duidelijk terug te zien in de cijfers: na een solide groei in 2024 lijkt ook 2025 opnieuw af te sluiten met een stijging in het aantal reserveringen. De vroegboektrend zet stevig door, vooral onder gezinnen die zekerheid en voordeel zoeken.

De vroegboektrend zet stevig door, met name voor de schoolvakanties. Bestemmingen als Spanje, Portugal, Griekenland, Frankrijk en Italië behoren opnieuw tot de favorieten en worden nu al volop geboekt. Opvallend is de terugkeer van Turkije als populaire zonbestemming. Door de gunstige Turkse Lira liggen de prijzen lager dan vorig jaar.  

Gezinnen
Vooral gezinnen met kinderen boeken vooruit. De vroeg boek kortingen die momenteel worden aangeboden helpen hierbij. Reisorganisaties zien dat klanten meer plannen, bewuster kiezen en op zoek zijn naar zekerheid én voordeel. ANVR-directeur Frank Radstake bevestigt de trend: “We zien een duidelijk signaal: de reislust is onverminderd groot. Sterker nog, we merkten dat er zelfs al een paar maanden geleden veel geboekt werd voor 2026. Dat is ongekend vroeg.”

Vroegboekgolf
Ook bij individuele reisadviseurs komt de vroegboekgolf duidelijk binnen. Alieke brouwer, van TUI at Home, stelt dat de vraag sterk oploopt: “Ik loop alweer voor op vorig jaar. Het zijn vooral gezinnen die boeken, vaak op zoek naar driekamerappartementen. Ook autovakanties zie ik steeds meer binnenkomen, het prijskaartje speelt daarin natuurlijk mee.”

De behoefte aan zon, rust en ontspanning blijft dit jaar groot. Tegelijkertijd willen reizigers nieuwe ervaringen opdoen, rondreizen en meer beleven. Jongeren kiezen relatief vaker voor beleving, terwijl oudere reizigers vaker de nadruk leggen op ontspanning. Maar voor alle leeftijden blijft de vakantie een van de belangrijkste momenten van het jaar.

Reis inspiratie
Als het gaat om reisinspiratie blijft televisie­reclame relevant. Bij jongeren speelt vooral social media een grote rol. TikTok, Instagram en Facebook bepalen mee waar men naartoe gaat, terwijl aanbevelingen van vrienden en familie nog steeds minstens zo invloedrijk zijn. “Je merkt het snel in aanvragen: twee aanvragen Japan, dan hebben ze het vast ergens op social media gezien. De inspiratie komt daar vandaan, maar ook van wat mensen onderling delen,” zegt Alieke.

Al gegenereerde routes
Ook gebruiken steeds meer mensen slimme technologie om routes, accommodaties en activiteiten te plannen. Vaak laten reizigers hun zelfgemaakte planning daarna nog checken door een reisprofessional om fouten of onverwachte verrassingen te voorkomen. Alieke merkt dit ook.  “Ik maak wel eens mee dat mensen met een AI-voorstel komen. Ik kijk dan altijd mee of het slim bedacht is. Of dat een andere route beter is. Maar ik snap heel goed dat mensen het gebruiken.”

Recente berichten