12 oktober 2024
Thumbnail voor ANVR neemt nieuwe duurzame stappen: ‘Reisverkoop staat voorop, ook vliegvakanties’

ANVR neemt nieuwe duurzame stappen: ‘Reisverkoop staat voorop, ook vliegvakanties’

LEUSDEN - Reiskoepel ANVR wil vanaf 2024 de volgende stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. Dit om te kunnen voldoen aan de veranderende ‘groene’ maatstaven in de samenleving. Het ANVR Congres in Spanje in november moet daarvoor de aftrap geven. Daar zullen de branchetop en de betrokken stuurgroep een nieuwe visie presenteren.


Dat zegt ANVR-expert Frank Radstake in gesprek met Reisbizz.  “We gaan eerst intern de discussie voeren met onze leden. Dat zal op het congres gebeuren, onder meer in workshops. We kijken naar de kortere en langere termijn, 2030 en 2050, en zullen concrete doelen en acties formuleren. Dat is als reissector ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarbij moet er genoeg perspectief zijn voor onze ondernemers. Het verkopen van reizen, ook vliegvakanties, blijft voorop staan.”

Die visie wordt volgens Radstake, die ook aanwezig was op het event van de Duurzame Luchtvaarttafel (DLT) in Teuge eerder deze week, ontwikkeld met kennisinstituut CELTH. “Te bespreken onderwerpen zijn bijvoorbeeld emissiereductie, transparantie, eerlijke ketenrelaties, bewustwording van reizigers, de mogelijke duurzame makelaarsrol van de reiswereld en bijdragen aan sociaal en ecologisch duurzame bestemmingen. Daaraan gaan we actueel invulling geven, zonder de consument te ontmoedigen. ANVR-leden leven van de commerciële boekingen. Daar willen we beslist geen afbreuk aan doen”, benadrukt hij.

Positieve impact van toerisme
De ANVR wil volgens Radstake daarom ook de positieve impact van het toerisme beter voor het voetlicht gaan brengen. De verhoogde duurzaamheidsinzet kan straks echter niet vrijblijvend zijn, meent hij. “Daar zullen wel wat verplichtingen aan gekoppeld moeten worden, maar nogmaals, daar gaan we uitvoerig met touroperators, TMC’s en reisagenten over praten. Voldoende draagvlak is voor dit thema cruciaal, net als een gezamenlijke aanpak”, stelt Radstake vast.

Over de DLT-dag is hij minder te spreken. “Er was nauwelijks discussie. Vraag en antwoord sessies bleven uit. Geen transparantie. Het was vrij eenzijdig allemaal wat daar werd gepresenteerd. De uitdagingen zijn er niet minder om geworden. Ik miste handen en voeten aan wat we nou effectief zouden kunnen doen met z’n allen om problemen op te lossen en reizigers te verleiden goede keuzes te maken. In feite is er geen enkele realistische afspraak gemaakt hoe nu verder. Dat vind ik erg jammer. Terwijl een update van de ambities uit het duurzame luchtvaartakkoord van 2019 toch echt is aan te bevelen vijf jaar later.”

Schiphol-krimp niet de juiste weg
Het verhaal van weerman en meteoroloog Gerrit Hiemstra (‘naast innovatie is minder vliegen noodzakelijk om klimaatverandering tegen te gaan’) was volgens Radstake vooral waardevol om de urgentie duidelijk te maken. “Hij is klimaatdeskundige, maar verstand van de luchtvaart en reisindustrie heeft hij natuurlijk niet persé. De mondiale werkelijkheid is nu eenmaal dat de vraag naar vliegreizen komende twintig jaar zal verdubbelen. Eenvoudig omdat de mobiliteit sterk groeit en de infra overal wordt verbeterd.”

Kernvraag is volgens hem hoe de hele reis-, verblijf- en vliegbranche daar het beste mee om kan gaan op een praktische manier om vervuiling en overlast zoveel mogelijk te verminderen. “Daar gaan we als ANVR concreet aan bijdragen. De beoogde Schiphol-krimp is - geïsoleerd in Nederland - in ieder geval echt niet de juiste weg. Je kunt niet zomaar even een hele bedrijfstak aan de kant zetten”, aldus Radstake.