In november vorig jaar werd Personal Touch Travel (PTT) overgenomen door investeringsmaatschappij BB Capital. Bij die aankondiging werd al voorzichtig vooruitgeblikt: “Er gaan dingen komen.” Sindsdien is het aan de buitenkant vrij rustig gebleven, maar intern heeft het allesbehalve stilgestaan. Reisbizz was aanwezig bij de jaarlijkse franchisebijeenkomst in Wolfheze.
"De weg vooruit is een term die bij sommigen misschien wat zwaar in de oren klinkt. Alsof je eerst flink achteruit bent gegaan, maar dat gevoel heerst hier juist níét. We staan aan het begin van een nieuwe fase. En die nieuwe fase betekent vooral investeren in groei, technologie én verbinding tussen mensen”, stelt Arjan Kastelein, directeur en aandeelhouder van PTT.
Nieuwe tools, nieuwe inrichting
Concreet wordt er gebouwd aan een nieuwe website, die de vindbaarheid van PTT moet vergroten. Maar het meest sprekend is de ontwikkeling van een interne portal, waarmee zelfstandige reisadviseurs (zra’s) efficiënter kunnen werken. “Denk aan een systeem waarin je als zra makkelijk de juiste leverancier kunt vinden”, legt Thea van Spaandonck, commercieel manager uit. “Op basis van AI wordt straks niet alleen gezocht op bestemming, maar ook op klantvoorkeuren – van luxe tot reistype – zodat de juiste partners automatisch naar voren komen.” Deze toepassing van kunstmatige intelligentie heeft twee kanten: informatief en taakgericht. “Aan de informatieve kant wordt AI ingezet om slimme verbanden te leggen in het aanbod. In plaats van lange lijsten met leveranciers doorspitten, ziet een zra straks in één oogopslag welke partner het beste past bij de klantwens”, licht marketingmanager Kevin Kater toe. “En stel dat je ook nog kunt aangeven dat je zoekt naar de hoogste marge, dan helpt het systeem daar ook bij”, wordt enthousiast verteld.
Het draait nog altijd om mensen
De technische realisatie daarvan is nog in ontwikkeling. PTT zoekt momenteel naar een partner die deze tool kan bouwen. Een investering die men bewust alleen aangaat. Kastelein: “Dit wordt een asset voor ons. Het moet een concurrentievoordeel zijn.”
Naast technologie draait het binnen PTT nog altijd om mensen. Persoonlijke verbinding blijft een kernwaarde. “We willen niet dat onze zra’s na dit franchiseweekend terugkeren met alleen informatie van leveranciers”, zegt Van Spaandonck. “We willen dat ze hier geïnspireerd worden én met iets concreets naar huis gaan.” Daarom kiest PTT er bewust voor om slechts tien leveranciers uit te nodigen tijdens de jaarlijkse franchisebijeenkomst. “Geen markt met rijen stands, maar échte gesprekken, 25 minuten per leverancier. Die diepgang maakt het verschil.”
Ook in de opzet van het event is verbinding een rode draad. Nieuwe zra’s, inmiddels zijn er maar liefst 21 gestart in het afgelopen jaar, worden actief gemixt met meer ervaren collega’s. “Iedereen kent zijn eigen klas wel, maar we willen ze ook uit die bubbel halen. Tijdens de rally op dag twee worden deelnemers willekeurig ingedeeld. Zo ontstaan er nieuwe contacten, kennisdeling én nog meer onderlinge steun”, voegt Kastelein toe. Bijzonder is ook dat de aangesloten zra’s actief worden betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe tools. Kastelein: “We vragen ze direct mee te denken in een werkgroep. Wat wil jij nou écht? Wat zou jij gebruiken? Alleen zo komen we tot iets dat ook echt werkt in de praktijk.”
“We willen niet snel groeien, maar willen met de juiste mensen samenwerken die bijdragen aan onze visie”
Flink gegroeid
De weg naar groei was niet altijd eenvoudig, maar de steun van BB Capital heeft duidelijk bijgedragen aan de erkenning die het bedrijf nu in de reisbranche geniet. “Met hun steun hebben we niet alleen financiële stabiliteit gevonden, maar ook de ruimte om te innoveren en verder te groeien”, vervolgt de directeur van PTT. Een belangrijk aspect van deze groei is de zogenoemde ‘Academy’, die nieuwe reisagenten de mogelijkheid biedt om in te stromen. "Het lijkt een laagdrempelige manier van instappen, maar het doel gaat verder dan dat. Het is niet alleen kwantiteit, maar vooral kwaliteit waar we op focussen”, zegt Van Spaandonck. “We selecteren de juiste mensen, zelfs als er veel aanvragen zijn. Het gaat erom dat ze echt een meerwaarde bieden aan onze organisatie. We willen niet snel groeien, maar willen met de juiste mensen samenwerken die bijdragen aan onze visie”, vult Kastelein aan.
Het volledige interview met Personal Touch Travel lees je in het nieuwste Reisbizz Magazine.
Ook het Reisbizz Magazine op je deurmat ontvangen en profiteren van meer voordelen? Word dan lid van de Reisbizz Society en mis niks!