8 mei 2024
Thumbnail voor Arjan Kers over Schiphol-problematiek: Schadepost loopt op tot tientallen miljoenen euro’s

Arjan Kers over Schiphol-problematiek: Schadepost loopt op tot tientallen miljoenen euro’s

SCHIPHOL - Even was er hoop dat na de chaos op Schiphol in het voorjaar en de zomer, de rest van het jaar makkelijker zou verlopen. Dit bleek ijdel: ook de komende maanden houden de problemen op de luchthaven aan. In gesprek met Reisbizz Magazine uiten topbestuurders van KLM, Corendon, TUI, ANVR en BARIN hun woede en frustratie.


Zowel Corendon als TUI weken de afgelopen maanden deels uit naar naburige luchthavens, omdat op Schiphol niet alle vluchten uitgevoerd konden worden. Dat zal voorlopig noodgedwongen zo blijven. KLM overwoog dit ook. De flag carrier kent met het hub and spoke-systeem een heel ander businessmodel dan de vakantievliegers en dat bleek bij de door Schiphol opgelegde beperkingen enigszins een voordeel te zijn. “Er is ons een maximum opgelegd van het aantal vertrekkende lokále passagiers per dag. Als we daaraan zitten, moeten we de verkoop stilleggen”, zegt Bas Geressen, directeur KLM Nederland. “We kunnen die stoelen echter doorverkopen op andere markten, met een overstap op Schiphol. Dus Rome-Amsterdam-New York kan bijvoorbeeld wel, omdat passagiers dan hier niet door de lokale security hoeven, maar een opstappende passagier op Schiphol voor diezelfde vlucht naar New York kan niet.”

Schadeclaim naar Schiphol
Of er schadeclaims komen richting Schiphol? Corendon en TUI kijken daar alvast naar. “Voor de hele sector is dit een enorme schadepost, oplopend tot tientallen miljoenen euro’s”, zegt TUI-topman Arjan Kers. TUI heeft juristen in handen genomen om te kijken welke stappen genomen kunnen worden. “De extra lasten zijn ineens bij ons neergelegd, terwijl we daar niet voor verantwoordelijk zijn. Er is heel veel tijd en geld gaan zitten in het omboeken, klanten bellen over nieuwe vertrektijden, een andere luchthaven aangeven et cetera. Soms vlogen klanten van ons heen vanaf een andere luchthaven dan terug en moesten we bussen en taxi’s inzetten om hen terug te brengen.” Steven van der Heijden is er al over uit dat hij namens Corendon de rekening voor de inkomstenderving daadwerkelijk bij Schiphol wil deponeren. “Hoeveel dat is, kan ik nu nog niet zeggen.”

Toekomst van de vliegtaks
Zodra Schiphol de interne logistiek weer op orde heeft, pleit Kers voor het “integraal” maken van de vliegtaks. “Dit betekent dat overstappende passagiers de heffing eveneens betalen. Waarom alleen vertrekkers uit Nederland, terwijl ook het transferverkeer bijdraagt aan de drukte? En áls je dan vliegtaks heft, besteedt die dan tenminste aan duurzame initiatieven. Maar dat gebeurt niet, alles vloeit in de schatkist.”
De ANVR adviseert de regering om duurzaamheid door te rekenen aan de consument. “Maak het vliegen duurder zou ik zeggen, zodat de milieueffecten zichtbaar zijn in de ticketprijs”, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam. “En ja, dan ben ik ook voor de geldende vliegtaks, die van mij omhoog mag, als de opbrengst maar ten goede komt aan vergroening van de luchtvaart.”

Lees het hele interview met de topbestuurders uit de reisbranche in de nieuwste uitgave van Reisbizz Magazine.