RIJSWIJK - TUI Nederland-directeur Arjan Kers zou trots zijn als hij over twee jaar het stokje kan overdragen aan een jong talent, en daar maakt hij dan graag ruimte voor. Iemand die verder bouwt op wat is neergezet. “Je moet realistisch zijn, op een gegeven moment neemt je effectiviteit af”, meldt hij tegenover Reisbizz.nl.
Kers nam zes jaar geleden de functie van managing director over van Steven van der Heijden, nadat hij het jaar daarvoor actief was als directeur bij Kras. De jaren daarvoor, 24 in totaal, werkte hij in het buitenland.
Frisse ideeën
“Ik hoop natuurlijk dat ik over twee jaar nog relevant ben in deze rol, maar als iemand het op dat moment beter kan doen, of als de chemie minder wordt, dan sta ik mijn plaats met alle plezier af. Het is goed voor een organisatie als er nieuwe en frisse ideeën door de organisatie stromen. Sommige mensen zitten vastgeroest, die moet je in beweging brengen om te veranderen. Anderen hebben angst voor verandering; als je ze dan in beweging brengt vallen ze of door mand, of ze bloeien verder op en groeien verder door binnen het bedrijf”, aldus Kers.
“Je moet je afvragen of dat gezond is voor een organisatie. Persoonlijk zie ik een topmanager als een soort product met beperkte houdbaarheid. Als je te lang blijft zitten in dezelfde rol dreig je in routine te vervallen; ofwel je komt zelf tot die vaststelling of anderen doen dit voor je. Een nieuwe kapitein op de brug zetten is soms nodig om de onderneming een nieuwe dynamiek te geven. De trukendoos is niet onuitputtelijk”, vervolgt hij.
Eeuwige leven
Volgens Kers heeft de reissector niet alleen vernieuwing, maar zeker ook verjonging nodig. “Dat begint bij de top van het bedrijf, die moet vertrouwen geven aan de jonge generatie en daarnaast ook plaats maken of ruimte creëren voor deze generatie om zich te kunnen ontwikkelen. Ik kijk vaak met verbazing naar mensen die denken het eeuwige leven te hebben, maar die zijn blijven hangen in de tijd en ook nog denken dat ze onmisbaar zijn voor onze sector. Laten we vooropstellen, ik heb enorm veel respect voor de grondleggers van onze sector, maar alles en iedereen heeft zijn houdbaarheidsdatum.”
TUI Nederland heeft de afgelopen jaren actief geïnvesteerd in samenwerking met verschillende opleidingen en vooraanstaande universiteiten en het aantrekken van “zeer talentvolle mensen”, die volgens Kers gaan bijdragen aan een future proof TUI. “Samen met onze HR-afdeling ben ik persoonlijk zeer betrokken bij het scouten binnen onze organisatie en besteed ik graag aandacht aan de successieplanning van onze leidinggevenden. Dat moet een doorgroei van jonge talenten binnen TUI faciliteren, niet alleen in Nederland maar ook internationaal.”
Manusje van alles
Voorlopig bruist Kers nog van de energie, zelfs aan het einde van de slopende coronacrisis waarin TUI afscheid moest nemen van een groot aantal medewerkers. Dat laatste deed hem pijn als mensenmens. Het liefst functioneert Kers dan ook tussen en in direct contact met zijn medewerkers. Hij heeft zichzelf de titel MVA (manusje van alles, red.) gegeven en houdt ervan overal bij betrokken te zijn en veel met mensen te communiceren. “Beter iets te veel dan te weinig communiceren”, is zijn credo.
“Ik heb dit werk nu de nodige jaren met veel plezier en passie gedaan en hoop dit ook de komende jaren nog zo te doen, maar zou het ook logisch en mooi vinden als ik straks het stokje kan overdragen aan iemand anders die het dan weer op een nieuwe manier kan doen. Binnen de internationale TUI-organisatie neemt Nederland het voortouw als het gaat om het door laten stromen van talent en als je dat doet en uitdraagt moet je ook kritisch naar je eigen rol kijken. Ik zou niet willen blijven hangen en een opinie willen blijven filteren”, besluit hij.