ZAVENTEM - Brussels Airlines voegt een tiende Airbus A330 aan de vloot toe. Hiermee komt het aantal A330’s op het niveau van voor de coronacrisis. Met de extra capaciteit kan de Belgische maatschappij de route naar Nairobi heropenen en vaker naar Kigali gaan vliegen.
Nairobi is geen onbekend terrein voor Brussels Airlines: tussen 2002 en 2015 was de stad al deel van het netwerk. De heropening van de lijndienst vindt in juni 2024 plaats, met rechtstreekse vluchten, en de ticketverkoop voor de route start woensdag.
Tijdens het zomerseizoen wordt de vlucht zes keer per week uitgevoerd, in het winterseizoen gaat het om vier vluchten per week. Tijdens de winterperiode van 24-25 zal er ook vaker gevlogen worden naar Dakar, Banjul, Monrovia en Freetown.
“Met Nairobi, dagelijkse vluchten naar Kigali en extra vluchten naar West-Afrika zijn we sterker aanwezig in Afrika dan ooit tevoren. Het tiende langeafstandsvliegtuig voor Brussels Airlines is een duidelijk teken van vertrouwen van de Lufthansa Group en versterkt ook onze positie als de hub naar Afrika binnen de groep”, zegt Dorothea von Boxberg, de CEO van Brussels Airlines.
De extra Airbus A330-300 is afkomstig van moederbedrijf Lufthansa, zo laat een woordvoerder aan deze site weten. Brussels Airlines vloog in het verleden al met dat toestel voor Eurowings (onder de Belgische registratie OO-SFP). Die registratie krijgt het toestel opnieuw.
Een extra vliegtuig betekent eveneens meer werkgelegenheid: de Belgische maatschappij gaat 60 piloten en cabinemedewerkers werven. Daarnaast komen er ook bij het grondpersoneel banen bij.
Momenteel vliegt de A330 nog als D-AIKG voor Lufthansa.