Sinds de oorlog in Oekraïne vliegen Europese maatschappijen niet meer over Rusland voor vluchten naar Azië. Chinese maatschappijen doen dat wel, en dat levert de Russische overheid veel geld op. Alleen al tussen Schiphol en China gaat het volgens BNR om 18 miljoen euro.
Per vlucht van Amsterdam naar een stad in China moet een Chinese maatschappij 4000 tot 8.000 euro betalen aan Rusland. Dat is een tarief voor de Russische luchtverkeersleiding. Alles bij elkaar is dat alleen al voor vluchten van en naar Schiphol goed voor ongeveer 18 miljoen euro per jaar, zo heeft de radiozender uitgezocht. Het bedrag dat aan Rusland moet worden betaald is overigens nog groter, omdat er ook zogenoemde royalties moeten worden afgedragen. Hoe hoog die zijn is onbekend.
Sinds de oorlog in Oekraïne in 2022 vliegen Europese maatschappijen niet meer over Rusland en Belarus. Vluchten naar Azië worden nu uitgevoerd door onderlangs te vliegen via onder meer Georgië en de Kaspische Zee, of bovenlangs via het Poolgebied. Dat laatste is echter alleen aantrekkelijk voor vluchten naar Japan.
Dat omvliegen kost al snel een paar uur extra en veel extra brandstof. En omdat de route onderlangs erg druk is geworden, is er ook minder ruimte voor piloten om een stukje uit te wijken als er slecht weer op de route ligt. Daarmee is de kans op turbulentie wat toegenomen, zo lees je hier.
Chinese vliegmaatschappijen vliegen nog wel over Rusland. Ze hebben daardoor een concurrentievoordeel, maar dat wordt door de hoge tarieven van Rusland weer enigszins tenietgedaan. Met die hoge tarieven spekken ze wel de Russische staatskas, maar in tegenstelling tot Europa heeft de Chinese regering daar geen problemen mee.
Chinese vliegmaatschappijen die op Schiphol vliegen zijn China Southern, China Eastern, Xiamen Air en China Airlines. Russische maatschappijen mogen ook niet door het Europese luchtruim vliegen. En door de boycot van Europa en de VS kunnen ze ook geen onderdelen meer kopen voor de toestellen. Daarmee dreigt de vloot van Aeroflot veel vaker aan de grond te moeten blijven staan.