LIJNDEN - Corendon sluit ‘zeker niet’ uit dat er komende jaren een eigen widebodyvloot zal worden opgetuigd in Nederland. Die toestellen kunnen economisch worden ingezet naar het strategische Curaçao, waar Corendon aanstaande winter zelf voor het eerst al met een geleasde Spaanse A350 gaat vliegen om vooral de eigen accommodaties optimaal te bedienen. Maar ook voor de ‘dikkere’ (Groot-)Europese vakantiebestemmingen.
Dat zegt Corendon-topman Steven van der Heijden in gesprek met Reisbizz. “Als we definitief met eigen widebody-toestellen gaan vliegen, heb je er minstens twee nodig, een voor Curaçao en de andere als back-up en voor toproutes in Europa. Voor meer intercontinentale bestemmingen (ICA) is die mogelijkheid er nu nog niet, omdat we daar een te kleine marktpositie hebben. Daar moet je eerst voldoende bedden opbouwen. Anders kost het alleen maar geld en moeite.”
Van der Heijden benadrukt dat Corendon graag had willen doorvliegen met KLM naar de Antillen. “Het lukte echter niet om met KLM tot overeenstemming te komen over prijs en capaciteit. Onze eerste prioriteit is dus om die capaciteit voor de eerste jaren wel veilig te stellen. Dat is nu gelukt met World2Fly. Als die operatie helemaal staat, gaan we concreter nadenken over het vervolg. Voor ons is nu alleen Curaçao echt ICA-strategisch, omdat we daar 150 miljoen euro hebben geïnvesteerd in eigen resorts”, meent hij.
En dan de narrowbodyvloot. Deze zomer vliegt Corendon Dutch Airlines met drie 737-800’s vanaf Schiphol, twee 737 MAX 8 en/of -800 van de Turkse zustermaatschappij CAI vanaf Brussel en een wetlease van Sky-Up vanaf Maastricht. Duitse luchthavens worden ingeboekt op CAI-vluchten. “In Brussel vliegen we ook veel met Brussels Airlines, net als in Nederland met Transavia. In het najaar worden de drie -800's van Corendon Dutch vervangen door splinternieuwe MAX 9's”, aldus Van der Heijden.
Een wetlease is volgens hem per definitie tijdelijk, alhoewel dat best meerdere jaren kan zijn. “We overleggen met inspectie ILT. Het logische vervolg zou het infaseren van eigen widebody-toestellen zijn, omdat er onder eigen vluchtnummer gevlogen moet worden gezien de bilaterale luchtvaartovereenkomst tussen Nederland en Curacao. Dat is dus of in wetlease of zelf.”