De reisindustrie ligt regelmatig onder vuur vanwege haar impact op klimaat en samenleving. Volgens Frank Radstake, directeur van brancheorganisatie ANVR, is wegkijken geen optie. Tijdens het ANVR-congres riep hij leden op om de komende jaren actief werk te maken van verduurzaming; niet met een opgeheven vingertje, maar met concrete stappen.
Verbinding stond centraal tijdens het congres: tussen leden onderling, maar ook met alles wat er speelt in en rondom de reiswereld. Radstake benadrukte dat de sector al veel doet, maar dat de lat hoger moet. Reisbedrijven moeten niet alleen kijken naar klimaatimpact, maar ook naar natuurbehoud, sociale verantwoordelijkheid en transparantie in het eigen handelen.
Volgens Radstake ligt daar een duidelijke opdracht voor de sector. “Wat we weten, is dat de klant het onderwerp duurzaamheid rondom reizen belangrijk vindt,” zegt hij. Tegelijkertijd houdt slechts een klein deel van de reizigers daar bij het boeken rekening mee. “De reiziger legt de verantwoordelijkheid dan ook bij ons, en dat is niet onterecht.” Juist daarom is het belangrijk dat reisorganisaties inzicht krijgen in hun eigen impact en leren hoe ze die kunnen verkleinen.
Benieuwd hoe de ANVR leden hierbij wil helpen en welke ambities de sector heeft richting 2050? Lees verder in het nieuwste Reisbizz magazine.
Meer van dit soort verhalen lezen? Word member en ontvang elke maand het nieuwste magazine op je deurmat.