12 oktober 2024
Thumbnail voor De Ryanair van het spoor komt naar Nederland

De Ryanair van het spoor komt naar Nederland

AMSTERDAM - FlixTrain, het spoorwegbedrijf van FlixBus, wil treinen gaan rijden tussen Rotterdam en Oberhausen, en van daaruit verder Duitsland in. Daarvoor is een melding gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt. Flixtrain wil zo een goedkoop alternatief bieden voor de gezamenlijke treinen van NS/Deutsche Bahn. De komst van prijsvechters kan helpen om de trein aantrekkelijker te maken als alternatief voor het vliegtuig.


Het is de bedoeling dat de FlixTrain-treinen vanaf 15 december volgend jaar twee maal per dag in beide richtingen gaan rijden op het traject. Dat kan als het mogelijk is ook eerder worden, maar niet voor 1 augustus 2024. In Nederland wordt er gestopt in Arnhem, Utrecht, Amsterdam Centraal, Den Haag HS en Rotterdam Centraal en keren de treinen op Rotterdam Stadion.

De treinen hebben tussen de vijfhonderd en zevenhonderd zitplaatsen, afhankelijk van het seizoen. In de zomer zijn ze langer dan in de winter. Welke bestemmingen in Duitsland na Emmerich en Oberhausen worden aangedaan is nog niet bekend. Mogelijk wordt de trein aan de bestaande FlixTrain-verbinding van het Roergebied naar Berlijn gekoppeld.

De voorgestelde Flixtrain-dienstregeling richting Duitsland. Lees verder onder de tabel.

Flixtrain

Flixtrain biedt al langer langeafstandstreinreizen aan binnen Duitsland en Zweden. Het bedrijf mikt op prijsbewuste reizigers die het niet erg vinden om een iets langere reistijd te hebben als dat veel geld bespaart. Het materieel bestaat uit Siemons Vectron-locomotieven en (gerenoveerde) rijtuigen, die in Duitsland op sommige trajecten zo’n 200 kilometer per uur kunnen rijden.

Spoor moet meer op luchtvaart gaan lijken
De komst van prijsvechters wordt al langer door deskundigen gezien als een belangrijke ontwikkeling om de trein concurrerender te maken met het vliegtuig. Momenteel wordt het internationale spoorvervoer nog grotendeels beheerst door staatsmaatschappijen die weinig of geen concurrentie hebben. Mede daardoor is de trein qua prijs vaak geen goed alternatief voor het vliegtuig.

De treinverbinding tussen de Randstad en het Roergebied is nu ondermaats. Er rijdt slechts eens in de twee uur een ICE, die ook nog regelmatig uitvalt door defecten en afgelopen zomer soms zo vol was dat er reizigers achterbleven op de perrons. Daarom wordt er komende zomer een reserveringsplicht ingevoerd.

Deutsche Bahn en NS International, die de verbinding gezamenlijk exploiteren, werken wel hard aan verbetering. Zo komen er volgend jaar nieuwe ICE3neo-treinen in gebruik op het traject, die betrouwbaarder zouden moeten zijn en waarvan er ook genoeg treinstellen moeten zijn om de treinen bij drukte te kunnen verlengen.