16 september 2024
Thumbnail voor Denise Fhijnbeen reist door Canada: ‘Het was onvoorstelbaar, een paar uur eerder stonden we nog bij het Jasper-sign, dat nu niet meer bestaat’

In ons vak zijn we elke dag bezig met het organiseren, regelen of voorbereiden van vakanties van anderen. Reisbizz is benieuwd waar onze lezers zelf naartoe gaan op vakantie. In de rubriek ‘waar gaat de reis naartoe’ vragen we aan reisprofessionals waar zij zelf vakantie vieren. Vandaag: Denise Fhijnbeen, persoonlijk reisagent bij TUI at Home, die met haar gezin een reis door Canada maakte op een toch wel vreemd moment.

“Van 16 juli tot 10 augustus 2024 heb ik samen met mijn gezin (mijn man Len en onze kinderen Thomas en Lisa) eindelijk onze langverwachte reis naar Canada gemaakt. Deze bestemming stond al geruime tijd op mijn verlanglijst, maar vanwege de minimumleeftijd voor bepaalde excursies moesten we wachten totdat de kinderen oud genoeg waren. De reis heb ik samengesteld met Travel Trend, en op 16 juli vlogen we met Air Canada naar Calgary.”

"Na onze eerste overnachting in Calgary haalden we op 17 juli onze camper op bij Fraserway", vertelt Denise. "Als je een camper huurt, raad ik aan om van tevoren te checken of je hotel een gratis ophaalservice biedt. Ook is het handig om vooraf een YouTube-video over jouw specifieke campertype te bekijken, dit zorgt voor ontspanning. De uitleg bij de verhuur is vaak kort. Mijn ervaring met Fraserway Campers was erg positief. Voor het huren van een auto of camper tot en met de XL-categorie is een internationaal rijbewijs niet nodig”

Geweldige excursie
“Op 20 juli maakten we een indrukwekkende tocht met de Icefield Explorer op de Icefield Parkway tussen Banff en Jasper. In een gigantische truck gingen we de gletsjer op; een werkelijk spectaculaire ervaring! Ondanks de smog in de lucht door nabijgelegen bosbranden, verzekerde de gids ons dat we ons geen zorgden hoefden te maken. Er waren veel branden in de omgeving, maar deze zouden echt nog wel op een afstand van ons blijven. Later die middag arriveerden we op Whistlers Campground in Jasper. Jasper voelt totaal anders aan dan Banff. Waar Banff modern en trendy is, heeft Jasper een tijdloze, ontspannen sfeer met een adembenemende natuur eromheen”

Geen reden tot zorg
“De volgende dag bezochten we Maligne Lake, een absolute aanrader in de buurt van Jasper. Onze gids stelde ons gerust en benadrukte dat Jasper goed beschermd was tegen bosbranden door de plaatsing van de bomen. Op 22 juli maakten we een uitstapje naar Athabasca Falls via de schilderachtige 93A, waar we onderweg beren spotten. Opvallend genoeg zie je de meeste beren gewoon langs de weg, vaak juist op momenten dat je ze niet actief zoekt. Later kwamen we aan in Clearwater, waar het Well Gray Provincial Park zeker een bezoek waard is. Hier kun je prachtige watervallen bewonderen, waar je zelfs achterlangs kunt lopen.”

Bosbrand Jasper
“De volgende ochtend werd de ernst van de situatie pas duidelijk", gaat Denise verder. "Toen we de camperdeur openden, hoorden we ineens een groep Nederlanders roepen: "Jasper staat in brand!" Velen waren de avond ervoor geëvacueerd en naar Clearwater gestuurd. Sommigen deden uren over een paar kilometer vanwege de chaos. Het was onvoorstelbaar. Nog geen 18 uur eerder stonden we nog bij het Jasper-sign, dat nu niet meer bestaat. De 93A, waar we nog hadden gereden om beren te spotten, was onbegaanbaar geworden. De campground waar we verbleven, was afgebrand. Wat die maandagmiddag nog een zonnige, idyllische plek leek, was nu verwoest. Sommige inwoners hebben alles verloren; het is onbeschrijfelijk.”

Wederopbouw
“Uit de media vernamen we dat de wederopbouw van Jasper snel zal beginnen. Hoewel een derde van de plaats is afgebrand, is de rest gelukkig gespaard gebleven. De Icefield Parkway zal binnenkort weer opengaan, wat hoop biedt voor de toekomst. De lokale autoriteiten verdienen lof voor hun snelle actie. Hoewel het voor toeristen, inclusief mijn klanten die in Canada zaten, een grote teleurstelling is, blijft het voor ons uiteindelijk slechts een vakantie. De mensen in Jasper hebben immers veel meer verloren.”

De reis gaat verder
Het gezin kon het gebied veilig verlaten en vervolgde de reis naar andere prachtige gebieden. “De Inside Passage, een 16 uur durende cruise langs de fjorden, is een fantastische toevoeging aan je reis. Deze cruise voert je langs de Canadese fjorden, van Prince Rupert naar Port Hardy op Vancouver Island. Het is een unieke ervaring die ik iedereen zou aanraden, en waar veel reizigers niet aan denken. Op Vancouver Island mag een bezoek aan Telegraph Cove niet ontbreken. Hier kun je op een pure manier walvissen spotten. Campbell River is ook een geweldige plek om dit te doen en zou altijd in je reisplan moeten worden opgenomen. Hier kun je vaak walvissen en orka’s zien”, sluit Denise Fhijnbeen haar reisverslag af.