19 april 2024
Thumbnail voor Eurostar en Thalys overtreffen luchtvaart in winstgevendheid

Eurostar en Thalys overtreffen luchtvaart in winstgevendheid

BRUSSEL - Eurostar en Thalys, die nu samen de Eurostar Group vormen, hebben in 2022 een recordresultaat behaald. Op een omzet van dik 1,5 miljard euro heeft de groep een EBITDA (de winst voor aftrek van interest, belastingen, afschrijving en afboekingen) van 332 miljoen euro gemaakt, aldus de fusiemaatschappij dinsdag. Dat komt neer op een marge van 21,7 procent.


Van dit soort marges kunnen de meeste luchtvaartmaatschappijen alleen maar dromen. Zo haalde bijvoorbeeld de KLM Group in 2022 een EBITDA van 1,7 miljard euro op een omzet van 10,7 miljard euro, relatief gezien dus een stuk minder. Tegelijkertijd is het voor de Eurostar Group geen luxe, want het bedrijf heeft tijdens de pandemie hoge schulden gemaakt die nu terugbetaald moeten worden.

Het spoorwegbedrijf noemt het zelf een “opmerkelijk resultaat in tijden van inflatie”. Volgens de Eurostar Group, die in totaal 14,8 miljoen passagiers vervoerde, waren de recordcijfers het gevolg van “de groeiende vraag naar duurzaam reizen”. Hoewel het herstel van het zakelijke verkeer nog wat achterblijft, is er een enorme vraag van vrijetijdsreizigers.

Met name de routes naar Nederland laten sterke resultaten zien. “De meest dynamische groei op de routes van de Eurostar Group bevindt zich tussen Londen en de Nederlandse bestemmingen en tussen Parijs en Amsterdam. Vooral op de route Londen-Nederland is het volume meer dan verdubbeld in vergelijking met de periode vóór de pandemie.”

Voor Eurostar kwam het nieuws dan ook hard aan dat er vanaf volgend jaar zomer waarschijnlijk bijna een jaar lang geen Eurostars non-stop van Amsterdam naar Londen kunnen rijden. Door de verbouwing van het station is er tijdelijk geen ruimte meer voor de paspoort- en veiligheidscontrole. Er wordt als ‘ultieme poging’ nu naarstig gezocht of er toch nog een oplossing mogelijk is.

Tijd voor concurrentie?
De hoge EBITDA-marge van de Eurostar Group roept wel de vraag op of het niet tijd is voor concurrentie. Reizigers klagen al langer over de soms wel erg hoge tarieven voor een treinticket, met name als dat kort voor vertrek geboekt wordt. De groep, die de merknaam Thalys binnenkort laat verdwijnen, heeft nu nog een monopolie op de routes van Nederland naar Londen en Parijs.

Mogelijk komt daar binnen drie tot vier jaar verandering in, nu de regionale Nederlandse vervoerders Qbuzz en Arriva aanvragen hebben ingediend om ook vanuit Nederland naar Parijs te mogen rijden (vanaf respectievelijk 2027 en 2026). Dat zijn dochterbedrijven van de Italiaanse en Duitse staatsspoorwegen, die beide al ruime ervaring hebben met hogesnelheidstreinen.

Naar Londen is het een stuk ingewikkelder om een concurrerende treindienst op te zetten, aangezien er vanwege de Kanaaltunnel strenge aanvullende veiligheidseisen gelden voor het materieel. Daarom rijdt Eurostar ook met extreem lange treinstellen, van maar liefst 400 meter. Die zullen overigens vanaf 2025 ook op de route Amsterdam - Parijs worden ingezet om meer capaciteit te bieden.