Op social media ziet elke bestemming eruit als een droom, maar achter perfecte plaatjes schuilt soms een andere werkelijkheid. Een reisagent kent die werkelijkheid en helpt reizigers het echte verhaal te ontdekken, zodat je reisverwachting net zo mooi is als de ervaring zelf.
Een van hen is Dorianne van Halteren (TUI at Home): "Als reisagent merk ik natuurlijk dat mensen hun reisplannen baseren op de beelden die ze op social media voorbij zien komen. Vooral van influencers. Prachtige foto’s van paradijselijke stranden, altijd mooi weer en verlaten tempels wekken hoge verwachtingen en die komen in de praktijk niet altijd overeen met de werkelijkheid."
Natuurlijk zijn er ook online beelden die overeenkomen met de werkelijkheid, maar regelmatig zijn het luchtkastelen. Dorianne: "Wat je niet ziet zijn de rijen mensen achter de camera, de wachttijden voor een schommel in Bali of de drukte bij een uitkijkpunt. Dat kan leiden tot teleurstelling als reizigers merken dat hun droombeeld niet strookt met hun eigen ervaring."
En daar ligt een grote meerwaarde van ZRA's. Het is aan de ZRA om een klant te informeren en enthousiasmeren, maar ook klanten te zijner tijd te voorzien van een realitycheck. "Ik vind het mijn taak om een eerlijk en realistisch beeld te schetsen. Ja, een bestemming kan absoluut prachtig zijn – maar ik vertel ook dat een plek toeristisch is, drukbezocht wordt of dat het regenseizoen van invloed is. Ik geloof dat je meer uit je reis haalt als je met de juiste verwachtingen vertrekt. Zo wordt de reis echt een beleving, in plaats van een zoektocht naar een perfecte foto," besluit Dorianne.