Kunstmatige intelligentie valt niet meer weg te denken, ook niet uit de reissector. Maar hoe gaan reisbureaus om met deze vooruitgang? Waar liggen kansen, en waar de valkuilen? We vroegen het aan Gert-Jan Bressers, directeur van Fox Reizen.
Wordt er bij Fox Reizen gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie? "Wij gebruiken AI zeker," vertelt Bressers. Hij ziet op dit moment vooral kansen voor de back-office. "In onze werkprocessen kijken we waar we AI in kunnen zetten ter ondersteuning en ter efficiëntie van onze processen. We gebruiken ook steeds meer AI om data goed te kunnen analyseren."
En hoe ziet de directeur van Fox Reizen de toekomst van AI? "Niet alleen meer voor de achterkant", aldus Bressers: "Maar ook aan de voorkant om de klant te helpen, bijvoorbeeld bij het afvangen van klantvragen, het ondersteunen van keuzemenu's of als klanten zelf moeten gaan zoeken om door de zoekfilters op onze website te helpen. Daar zijn we zeker aan het kijken."
Als het aan Bressers ligt worden de kansen van AI benut, maar moet deze vooruitgang ook met de nodige voorzichtigheid worden benaderd. "Er liggen volop kansen, maar ik denk dat de grootste uitdaging op dit moment de snelheid is waarmee het gaat. Het implementeren van AI moet wel veilig gebeuren. Kortom: we maker er zeker gebruik van, maar met gepaste mate."