Van de kleurrijke huisjes in Bergen tot het magische Noorderlicht: Noorwegen laat zich het mooist zien vanaf het water. Afgelopen september stapten twintig reisagenten aan boord van de Havila Polaris voor een driedaagse ontdekkingsreis met Captain Cruise. Gitte Tilro-Hoogendonk, Business Development Manager bij Captain cruise, was erbij en vertelt hoe zij deze bijzondere reis heeft ervaren.
" Het was voor ons allemaal de eerste keer aan boord,” vertelt Gitte. “De Havila Polaris is een vier jaar jong en modern schip die van alle gemakken is voorzien en vaart volgens een vast schema langs de Noorse kust. Het wordt ook wel de postboot genoemd, omdat er meerdere keren per dag gestopt wordt bij kleine plaatsen waar personen en vracht op- en afgaan.”
Expertise
Het schip beschikt over 179 hutten en heeft gemiddeld 350 gasten aan boord, variërend van binnenhutten tot luxe suites met een jacuzzi op het balkon. De volledige route duurt twaalf dagen en loopt van Bergen via Kirkenes terug naar Bergen, al kiezen veel reizigers ervoor om een halve route noordwaarts of zuidwaarts mee te varen.
“De vergelijking met een ‘normaal’ cruiseschip werd al snel gemaakt,” vertelt Gitte verder. “Maar waar je bij een normale cruise vooral entertainment hebt, draait het bij Havila echt om de natuur. Dankzij de enorme raampartijen kun je daar de hele dag van genieten.”
Bergen en inschepen
De eerste dag stond in het teken van Bergen, aangezien het schip pas om 20.30 uur vertrok. “We hebben het oude centrum Bryggen ontdekt en zijn met de kabelbaan naar de top van berg Ulriken geweest,” vertelt Gitte enthousiast. “Wat een geweldig uitzicht op de eilanden en de stad!”
Aan boord verblijft iedereen op basis van volpension waarbij koffie, thee en water inclusief zijn. “Het driegangendiner was van zeer goede kwaliteit, waarbij er natuurlijk vis op het programma stond maar ook genoeg vlees en vegetarische opties. Je merkt dat er producten worden gebruikt uit de regio en men de porties niet te groot maakt om voedselverspilling tegen te gaan.” Tijdens de lunch konden gasten kiezen uit tal van kleine gerechtjes die onbeperkt besteld konden worden. “Allemaal even heerlijk en weer met veel lokale producten.”
Noorderlichtalarm
’s Avonds wees Gitte de groep op het speciale Noorderlichtalarm in de hutten. “Je kan deze via de telefoon aanzetten, waarna de kapitein een melding maakt in je hut wanneer het Noorderlicht te zien is. En ja… die nacht kregen we een oproep. We liepen snel naar het bovenste dek toe, maar omdat het nog vroeg in het seizoen was, konden we het licht alleen via de camera zien. Maar alsnog een geweldige beleving!”
Dit artikel komt uit Reisbizz magazine Nr. 106. Wil je het hele artikel lezen? Klik dan op deze link.