De luchtvaart moet groener, daar is iedereen het over eens. Maar hoe? Elektrisch vliegen is volgens Bas Gerressen, directeur KLM Nederland, alleen voor korte afstanden een reële optie. Met een elektrisch vliegtuig naar Bali? "Dat gaat nooit gebeuren," volgens de topman. Hij ziet vooral toekomst in technologische innovatie binnen de bestaande luchtvaart en in de grootschalige inzet van duurzame brandstoffen, zoals SAF (Sustainable Aviation Fuel).
"Batterijen zijn simpelweg te zwaar,” stelt Gerressen. “Daarnaast verbrandt een brandstoftoestel tijdens het vliegen kerosine waardoor het vliegtuig tijdens de vlucht lichter wordt, wat gunstig is voor het bereik. Batterijen blijven altijd even zwaar. Hoe verder je wilt vliegen, hoe meer zwaardere batterijen je nodig hebt – dat werkt dus averechts.” Wel ziet hij een beperkte rol voor elektrisch vliegen op korte afstanden, tot enkele honderden kilometers. Voor langere vluchten is de technologie volgens hem ontoereikend.
Investeren in nieuwe toestellen en duurzame brandstoffen
In de huidige realiteit ligt de grootste winst in het vernieuwen van de vloot, volgens de directeur van KLM. “Elke nieuw toestel bespaart gemiddeld 20 procent brandstof en maakt tot 50 procent minder lawaai. Dat scheelt enorm in CO₂-uitstoot én in omwonendenklachten,” aldus Gerressen. “We merken direct het verschil: vliegt er een oude 747 over, dan piekt het aantal klachten.”
Daarnaast zet KLM sterk in op duurzame brandstoffen. De luchtvaartmaatschappij is mede-investeerder in een Europese biokerosinefabriek in Delfzijl, met een geplande start in 2027. Deze fabriek zal jaarlijks zo’n 100.000 ton duurzame kerosine produceren, grotendeels bestemd voor KLM. Deze duurzame kerosine heet SAF en wordt gemaakt van hernieuwbare bronnen zoals afvaloliën en -vetten. “Hoewel de uitstoot tijdens de vlucht gelijk is aan die van reguliere kerosine, bespaar je tot 65 procent in de hele keten,” legt Gerressen uit. “We zijn wereldwijd koploper in het afnemen van SAF, maar de productie moet dringend omhoog.”
Toekomstmuziek: synthetische kerosine
Ook synthetische kerosine (e-SAF), geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind, biedt veelbelovende mogelijkheden. Toch benadrukt Gerressen dat deze technologie nog in de kinderschoenen staat en voorlopig kostbaar blijft. “De Europese Unie stelt wel mandaten voor bijmenging vanaf 2030, maar om echt impact te maken, moeten wij als industrie ook producent worden. Dit proces moet aangejaagd worden.”
Kortom: de vergroening van de luchtvaart is geen quick fix. De wereldwijde vraag naar vliegen bereikte vorig jaar een recordhoogte en de verwachting is dat deze zal blijven toenemen. De blik voor verduurzaming moeten dus naar binnen worden gericht. En daar ziet de directeur van KLM voor elektrisch vliegen voorlopig slechts een nichetoepassing. De grootste stappen kunnen worden gezet met schonere vliegtuigen, stillere motoren en grootschalige inzet van duurzame brandstoffen. Volgens Gerressen ligt daar de echte realiteit én verantwoordelijkheid voor nu – en de toekomst.