26 augustus 2025
Thumbnail voor Hoe zal AI de reisindustrie veranderen? We vroegen het aan ons Reisbizz Panel

Hoe zal AI de reisindustrie veranderen? We vroegen het aan ons Reisbizz Panel

Duurzaamheid, toekomstverwachtingen, geopolitieke spanningen - de reisbranche dealt met een groot palet aan uitdagingen. Om wat meer duiding te geven, vragen we met enige regelmaat ons Reisbizz Panel voor wat toelichting op thema's die spelen in de reissector. Ditmaal de vraag: hoe verwacht je dat kunstmatige intelligentie (AI) de reisindustrie zal veranderen?

Sanne Veerman, ZRA bij TUI at Home, vertelt: "Ik verwacht dat de reisindustrie steeds meer zal inzetten op efficiëntere klantcommunicatie, persoonlijkere reisadviezen, voorspellende analyses van klantgedrag en realtime ondersteuning tijdens de reis. Wat nu nog vernieuwend – en misschien zelfs bedreigend – lijkt, zal over een paar jaar heel vanzelfsprekend zijn. AI gaat niet meer weg; het wordt alleen maar slimmer, sneller en breder toepasbaar. Daarom geloof ik dat iedereen in de reisindustrie AI moet leren omarmen: processen optimaliseren, voordelen benutten en ontdekken hoe dit ons juist kan versterken in plaats van vervangen."

Expertise is goud waard

Volgens persoonlijk reisadviseur Diana Nohlen snijdt het AI-mes aan twee kanten. "Reizigers laten zich veelal informeren en inspireren omtrent reisbestemmingen en mogelijkheden. Echter missen zij het “persoonlijke filter” van een ervaren reisexpert, dus zullen wij nog meer onze toegevoegde waarde moeten bewijzen. Reizigers zien bovendien veelal door de bomen het bos niet meer op internet, er ontstaan misverstanden en maken wellicht verkeerde keuzes. Eigen expertise is goud waard."

Leonie Wunker van Klooster Reizen vergelijkt de opkomst van AI met die van het internet. De komst van het internet heeft de reisbranche een stuk professioneler gemaakt, maar ook uitgebreid met veel meer mogelijkheden, volgens de ZRA. "Wat ik nu merk als ik gebruik maak van AI, is dat het erg fijn is om snel feitelijke informatie te vergaren, maar dat ik nog wel antwoorden dubbel check. Om echt een persoonlijk reisvoorstel te maken kan AI goed worden gebruikt, maar kost het wel tijd om goede prompts aan te leveren en te zorgen dat AI je echt goed ‘kent’ en hier ook het voorstel goed op aanpast. De tijd die je gebruikt voor het maken van een reisvoorstel moet je dus echt anders inzetten als je deze laat maken door AI. De komende jaren zullen hier zeker sprongen in worden gemaakt, die we ons nu nog lastig kunnen voorstellen. Echter denk ik dat de rol die wij hebben op het gebied van menselijk contact kan een AI niet vervangen."

Praktijkvoorbeelden

Noël ten Thije van TravelXperts Den Ham faciliteert haar kanten al door via de OpReis-app AI-reisassistent Ruby aan te bieden. Ruby helpt klanten bij online inchecken, of biedt vlak voor vertrek een huurauto of bijvoorbeeld een e-sim aan. "We merken dat hier respons op komt waar wij dan ook weer commissie over ontvangen. Ik zie het niet zozeer als een dreiging, maar meer dat je het als een goed hulpmiddel ook kunt inzetten. Mensen blijven het persoonlijk contact zoeken. Ik heb zelf ook wel eens een rondreis opgevraagd via ChatGPT, dat kwam er vrij onlogisch uit. Maar goed, dat is nu en daar zal ook een verbetering in optreden. En ChatGPT zal wel geen lid worden van ANVR of SGR, dus ik denk dat de betrouwbaarheid en deskundigheid van een goed reisadvies nog steeds in handen blijft van een touroperator of reisagent."

Arjan Dijkshoorn van VakantieXperts de Reiszaak sluit zich hierbij aan: "AI wordt en is inmiddels een extra hulpmiddel. Uiteindelijk blijven mensenkennis, ervaring en beleving de basiselementen van de reiswereld. Zolang je met je personeel je klanten zo goed mogelijk kunt benaderen en verzorgen, zal dit een toegevoegd middel zijn en blijven."

Ook Natasja Hoogstede, hoofdredacteur van Reisbizz, vroeg zich af wat de intrede van kunstmatige intelligentie betekent voor de rol van de reisspecialist: "Reizigers verdrinken tegenwoordig in informatie. En dan groeit de rol van de reisspecialist uit tot die van regisseur. Iemand die selecteert, filtert en van een overvloed aan mogelijkheden een persoonlijk verhaal maakt. Een die technologie slim inzet, maar altijd de menselijke maat bewaakt. Juist die combinatie van high-tech en high-touch maakt het verschil."

Recente berichten