SCHIPHOL - Met een bereik in meer dan 125 landen biedt HUBBY to Go een internetverbinding voor Nederlandse toeristen die de hele wereld over reizen. Thijs van der Wijk (26 jaar) en Matthijs van de Vijver (24 jaar) startten vlak voor de coronacrisis met het concept ‘HUBBY WIFI’, wat zij later uitbouwen tot HUBBY eSIM. Reisbizz Magazine sprak met de jonge ondernemers.
HUBBY to Go is ontstaan in de studententijd van Thijs. “Tijdens een vakantie gebruikten we een WiFirouter. Het kopen van een simkaart was lastig en tijdrovend, waardoor we ons bedachten: ‘Wat als we dit in het hotel kunnen huren?’” Met zijn toenmalige compagnon schafte Thijs twintig routers en twintig simkaarten aan om het idee te testen in het Kings Court Hotel in Amsterdam. “Binnen enkele uren waren alle routers verhuurd. Nu moesten we dit proces automatiseren”, vertelt Thijs. Met een Chinese leverancier maakte het duo een prototype voor routerverhuur. De coronacrisis gooide vervolgens roet in het eten. “We beseften ons dat we een technische medeoprichter nodig hadden. Matthijs voegde zich bij ons en wij besloten het concept na corona voort te zetten.”
Reisbedrijven kunnen de eSIMs aanbieden waardoor reizigers, volgens de jonge ondernemers, geen tijd of geld meer hoeven te verspillen. De simkaart wordt ruim voor vertrek geïnstalleerd, waarna bij aankomst gelijk verbinding kan worden gemaakt met het lokale telecomnetwerk. “Met meerdere snelle aanpassingen aan de behoeften van onze eerste klanten, werd het platform al snel een hit. Grotere reisorganisaties zoals Riksja, de Jong Intra, Personal Touch Travel en The Travel Club, zagen de waarde van ons product en hielpen het platform verder te verfijnen.
Risico's nemen
“Je gooit jezelf natuurlijk volledig in het diepe. Het ontwikkelen van het prototype was een aparte, maar gave ervaring. Door veel advies te vragen aan verschillende ondernemers leerden we hier in een korte tijd veel over”, vertelt Matthijs.
“Alles achterlaten in Nederland en verhuizen naar Istanbul was wel echt enorm spannend”, gaat Thijs verder. “We vonden een salespartner via LinkedIn. Hij vond het product gaaf en wilde het samen met ons uitrollen. Na hem zo’n vier keer per Zoom te hebben gesproken, vertrokken we naar Turkije waar we gratis in zijn appartement mochten slapen. We hebben enorm geluk gehad dat hij zo’n betrouwbare, intelligente en aardige man was. Hij kende de hotelindustrie als geen ander en zonder hem waren we niet geweest waar we nu staan.”
Meer lezen over Matthijs en Thijs? Lees dan het hele artikel in de nieuwste uitgave van het Reisbizz Magazine.