29 oktober 2025
Thumbnail voor Jongeren laten reisverzekering links liggen: “Een ongeluk zit in een klein hoekje”

Jongeren laten reisverzekering links liggen: “Een ongeluk zit in een klein hoekje”

Uit onderzoek van Markteffect, in opdracht van Allianz Direct, blijkt dat maar liefst 33 procent van de jongeren nog nooit een reisverzekering heeft afgesloten. Een opvallend hoog percentage, vindt Peggy-Joan Ziemann, Key Account Manager bij Lifecard Travel Assistance (LTA). “Het verrast me wel een beetje, want een ongeluk zit in een klein hoekje.”

Uit het onderzoek blijkt verder dat 34 procent van de jongeren geen doorlopende reisverzekering heeft. 61 procent kiest wél voor een kortlopende verzekering, 24 procent doet dit soms en 15 procent slechts sporadisch. Opvallend blijft dat één op de drie jongeren nog nooit verzekerd is geweest tijdens een reis.

Volgens Ziemann is dat deels te verklaren: “Veel jongeren zijn niet goed geïnformeerd of zich onvoldoende bewust van de risico’s. Ze denken al snel: ‘Wat kan mij nu overkomen?’ Vooral bij korte reizen wordt dat risico onderschat.” Volgens haar kan het ook zijn dat sommige jongeren denken al verzekerd te zijn via hun ouders. “Jongeren kiezen liever voor spontane oplossingen of vertrouwen op dekking via ouders of hun creditcard.’’

Misverstanden over creditcards
Ook de kosten spelen een rol, weet Ziemann. “Die worden door jongeren vaak als hoog ervaren, waardoor ze besluiten het risico te nemen.” Daarnaast ziet ze een hardnekkig misverstand: “Steeds meer jongeren denken dat ze met een creditcard automatisch goed verzekerd zijn. En dat is dus absoluut niet het geval.”

Bewustwording groeit sinds coronacrisis
Toch ziet Ziemann ook positieve ontwikkelingen. “De coronacrisis heeft gezorgd voor meer bewustwording,” vertelt ze. Zelf zat ze destijds in Australië en hoefde op het nippertje niet gerepatrieerd te worden naar Nederland. “Sindsdien merk ik dat meer mensen een reisverzekering afsluiten, vooral bij reizen buiten Europa.”

TikTok als bewustwordingskanaal
Ondanks de lage verzekeringsgraad ziet Ziemann volop kansen om jongeren beter te bereiken. “Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie jongeren ooit een reisverzekering nodig had, maar er geen had afgesloten. Platforms zoals TikTok zijn ideaal om die bewustwording te vergroten. Door realistische scenario’s te laten zien van studenten die in de problemen kwamen doordat ze geen reisverzekering hadden, kun je echt iets losmaken.”

Recente berichten