10 oktober 2024
Thumbnail voor Kirsten Karrenbeld: ‘Zonder verandering wordt reizen voor de gemiddelde reiziger onbereikbaar’

Kirsten Karrenbeld: ‘Zonder verandering wordt reizen voor de gemiddelde reiziger onbereikbaar’

BARNEVELD - Kirsten Karrenbeld koos op haar 21e voor de reiswereld. Na zes jaar Bontour was de uitdaging weg en verliet ze de branche om hele andere functies te bekleden: van onder meer het opzetten van een backoffice in de assurantiën tot de IT. Inmiddels werkt Kirsten Karrenbeld vanaf 2010 toch weer in de reisbranche om hier niet meer uit te stappen. In gesprek met Reisbizz Magazine vertelt Kirsten onder andere over de grote uitdagingen die de komende tijd op haar wachten. “De prijs is de allergrootste uitdaging.”


“De IT was zó leuk. Ik voelde me daar als een vis in het water”, blikt ze terug. In 2009 zorgt een hele vervelende zenuwbeknelling in de buikwand voor een gedwongen afscheid van haar baan in loondienst. “Je ziet niks aan de buitenkant, maar ik kon niet eens meer zitten. Zittend werken werd dus heel lastig.” Ze weet even totaal niet wat ze zal gaan doen en neemt afstand. Dan valt toevallig haar oog op een advertentie in het blad Management Team, ‘ZRA’s gezocht’ bij Personal Touch Travel. “Ik werd er toch door getriggerd en ging langs in Den Haag. Ik bezocht ook de Travel Counsellors om goed te kunnen vergelijken, mocht ik doorgaan. Het concept van Personal Touch Travel sprak me aan en ik heb me aangesloten in 2010.”

Overstappen voelt beter  
Toch besluit ze in 2012 over te stappen naar The Travel Club. “Deze club voelde gelijk erg goed.” Nu tien jaar later - met een volledig zelf opgebouwde trouwe, grote klantenkring - is ze nog altijd blij met haar keuze als zelfstandig reisagent en heeft inmiddels haar kantoor in het centrum verruild voor een plekje op industrieterrein De Briellaerd. “Ik werk alleen op afspraak. De boer opgaan, dat doe ik ook niet meer. In het begin heb ik heel veel geïnvesteerd in het opbouwen van klanten en was mega actief in netwerkclubjes en sponsoring. Die tijd van investeren, heeft zijn vruchten afgeworpen.”

Wat zijn grote uitdagingen de komende tijd?
Kirsten heeft geen bedenktijd nodig en antwoordt rap: “De prijs is de allergrootste uitdaging. Neem vanochtend bijvoorbeeld. Ik ben druk aan het rondbellen voor klanten die in de zomer van 2023 naar Bali willen. Ik krijg ruime budgetten van deze klanten door en ik kom daar - nú al - niet meer mee uit. Dan heb ik het dus over maanden vóór aanvang van de reis. Denpasar zit nu al op 1.600 euro voor een ticket. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van tarieven van vóór corona. Deze beweging zie ik dus niet snel veranderen. Als dit zo blijft, worden reizen voor de gemiddelde reiziger onbereikbaar. Dan krijg je dus dat reizen straks alleen nog voor de elite toegankelijk is. En ook op de locaties zelf wordt alles anders. Neem maar eens het rondreizen met een lokale chauffeur, de brandstof is omhooggegaan. Het aanbod neemt af en de prijzen nemen toe. Zo werkt de markt. Het loopt op deze manier niet meer in de pas. Ik ben ervan overtuigd dat de mensen, die zich voorheen nèt een verre reis konden veroorloven, straks afvallen. Tegelijkertijd zal er altijd een kleine groep klanten overblijven, die wel verre reizen blijft maken ondanks forse prijsstijgingen”, legt Kirsten uit.  

Wil je weten hoe Kirsten tegenover duurzaamheid staat en waarom ze het bijzonder vind om ZRA te zijn? Lees dan het volledige interview in de laatste uitgave van Reisbizz Magazine.