7 september 2024
Thumbnail voor Marijke van der Schaft arriveert in Venetië met de historische Orient Express

Marijke van der Schaft arriveert in Venetië met de historische Orient Express

VENETIË – Reisadviseur Marijke van der Schaft van reisbureau Buitenlandsche Zaken neemt ons mee tijdens de treinreis naar Venetië met de historische Venice Simplon Orient Express. Gisteren vertelde Marijke al over de heenreis in de honderd jaar oude trein, en vandaag beschrijft ze het verdere verloop van de reis en de aankomst in Venetië.

“Ik heb gewoon niet eerder de tijd gehad om een vervolg te schrijven over mijn belevingen tijdens de treinreis, dus dan nu maar om 2:00 uur ’s nachts.

Donderdagavond een gezellig culinair diner gehad met Anita en Lien van Incento. Vervolgens na het diner nog een afzakkertje gehaald in het barrijtuig. Andere opties zijn er niet. En dan is het toch ineens bedtijd. Het moment om te gaan slapen stel je in zo’n trein uit, omdat de cabine toch wel erg klein is.

Ik had wel mazzel, want ik mocht in een eigen cabine slapen. Dan kan je in het onderste bed van het stapelbed slapen en dat ligt beter. Eerlijk gezegd heb ik vrijwel geen oog dicht gedaan. Je hoort veel en, voor mij in ieder geval, nieuwe geluiden. Het is (te) warm en het bed waar je in slaapt is vrij smal.

Vrijdagmorgen werd om half tien een continentaal ontbijtje gebracht en dan krijg je wel een beetje het ‘kampeergevoel'. Met een piepklein tafeltje, één op de bank, de ander op een krukje en het bordje op schoot. De rest van de dag brengen we veelal zittend door. Je praat met medereizigers, luncht en neemt nog eens een drankje. Het is een lange zit en eerlijk gezegd had ik een route verwacht met mooiere uitzichten. Langs het spoor zien we aardig wat industrie.”

Het Cipriani-hotel ligt op een eiland, op vijf minuten varen van het toeristische hart van Venetië, San Marco.

“Uiteraard is de aankomst in Venetië fantastisch! Per watertaxi werden we naar het Cipriani-hotel gebracht. En wow, we zijn allemaal onder de indruk van de boottrip door de kanalen ernaartoe. Bij aankomst in het Belmond Cipriani arriveer je in een deel van hun prachtige tuin. Wat een geweldige uitstraling en ambiance.

Gezien de late aankomst ging ik snel douchen en omkleden om daarna lekker te gaan dineren in het prachtige restaurant aan het water. Ik zou hier wel een week willen verblijven! De prachtige kamers, de tuin en het zwembad met olympische afmetingen, de ongedwongen sfeer en service zorgen ervoor dat ik hier voorlopig niet weg wil!

Maar de keiharde realiteit is dat ik vandaag om 15.30 uur weer uitcheck. Verder hebben we vandaag een inspectie van het hotel, twee uurtjes vrije tijd en dan beginnen we alweer aan de terugreis. Maar één ding staat in ieder geval vast, dit is niet de laatste keer in Venetië!”

Uitzicht tijdens de boottrip naar het Cipriani-hotel.

“Als laatst wil ik nog even kwijt dat reizen met Covid-maatregelen geen probleem is. Niemand heeft gevraagd naar mijn antigeen-testuitslag of mijn online ingevulde gezondheidsformulier.

En nu sluit ik mijn verslag af en ga ik proberen om nog wat uurtjes slaap mee te pakken. Ik heb een geweldige zestig uur mogen meemaken en ik voel mij zeer bevoorrecht.”