13 oktober 2025
Thumbnail voor Nederlanders omarmen familievakantie met drie generaties

Nederlanders omarmen familievakantie met drie generaties

Een vakantie met drie generaties: van pubers die niet zonder wifi kunnen tot grootouders die vooral rust zoeken. Gezellig, maar ook een logistieke uitdaging. Uit nieuw onderzoek van Interhome onder ruim 2.400 Europeanen blijkt dat voldoende privacy en het goed afstemmen van plannen de grootste succesfactoren zijn voor familievakanties.

Toch zijn Nederlandse gezinnen opvallend positief over meer-generatievakanties. 81% van de Nederlanders ging al eens met meerdere generaties op reis, meer dan het Europese gemiddelde van 78%. Slechts 13% moet niets hebben van zo’n gezamenlijke trip, tegenover 15% van de Europeanen.

Privacy boven alles
Bij het boeken van een vakantiehuis voor meerdere generaties staat één ding voorop: iedereen moet zich af en toe kunnen terugtrekken. Meer dan de helft van de Europese reizigers noemt privacy als belangrijkste factor bij de keuze voor een accommodatie.

Nederlanders hebben daarnaast hun eigen voorkeuren. Zo vinden zij een veilige en rustige locatie (14% tegenover 7% Europees gemiddelde) belangrijker dan anderen. Ook hechten ze meer waarde aan voorzieningen voor alle leeftijden, zoals kindvriendelijke faciliteiten of woningen zonder trappen (10% vs. 6%). Buiten Nederland ligt de focus vaker op ruime leefgedeeltes of een goed uitgeruste keuken om samen te koken.

Balans vinden tussen jong en oud
Het idee van een familievakantie klinkt heerlijk, maar de praktijk kan soms een puzzel zijn. Voor de helft van de Europeanen (50%) is het afstemmen van agenda’s de grootste uitdaging. Nederlanders worstelen vooral met het vinden van activiteiten die iedereen leuk vindt (39%). Ook verschillen in energie, ritme en behoefte aan privacy kunnen het plannen bemoeilijken.

Samen herinneringen maken
Waarom doen we het dan toch? Voor de meeste families draait het om kwaliteitstijd en het versterken van de familieband. 64% van de Europeanen en 60% van de Nederlanders noemt dit als belangrijkste motivatie. Daarnaast worden ook het vieren van mijlpalen, zoals jubilea of verjaardagen, en praktische voordelen zoals het delen van kosten of oppasdiensten vaak genoemd.

“Het succes van vakanties met meerdere generaties zit in de juiste balans,” zegt Thibault van Look, Sales Manager Benelux bij Interhome. “Wanneer er voldoende privacy is en voorzieningen voor alle leeftijden, voelt iedereen zich op zijn gemak. Dat is de basis voor onvergetelijke momenten samen.”

Recente berichten