Nieuw onderzoek van The Social Hub, het in Amsterdam gevestigde hospitality-merk met hotels en coworkingruimtes in heel Europa, laat zien dat Nederlandse digital nomads tot de best verdienende in Europa behoren. Een derde verdient tussen de €80.000 en €100.000 per jaar, 28% tussen de €60.000 en €80.000, en 17% meer dan €100.000. Vier op de tien werken in het buitenland om betere carrièremogelijkheden te benutten.
Deze resultaten verschijnen terwijl landen zoals Portugal en Mexico anti-nomadcampagnes voeren. 40 procent van de respondenten gaf aan dat dit hen deed nadenken over hun impact op lokale gemeenschappen, terwijl 35 procent zegt dat dit hun keuze voor een werkplek beïnvloedde. Bijna vier op de tien nomads (39 procent) overwegen hun manier van werken aan te passen door deze campagnes.
Wie zijn digital nomads?
Digital nomads werken op afstand met technologie en reizen vaak tussen verschillende landen in plaats van vanuit een vast kantoor. Het onderzoek, uitgevoerd door Opinion Matters onder 2.000 nomads in Europa, laat zien dat deze levensstijl voorkomt in productie, detailhandel, horeca, vrijetijdsbesteding en IT/telecommunicatie.
Generatieverschillen
Gen Z (18–28) kiest vooral voor lifestyle: 40 procent voor een betere levenskwaliteit, 42 procent voor de mogelijkheid om te reizen. Toch voelt 37 procent zich niet volledig geïntegreerd in de lokale cultuur.
Millennials (29–44) noemen vrijheid en flexibiliteit als belangrijkste voordeel (38 procent) en maken het vaakst gebruik van coworkingruimtes en evenementen om verbonden te blijven (29 procent).
Babyboomers (61–79) laten verrassend hoge percentages zien: 45 procent koos nomadisme voor een betere levensstijl en de mogelijkheid om te reizen, maar ook 45 procent ervaart eenzaamheid als grootste uitdaging.
Eenzaamheid onder nomads
41 procent noemt eenzaamheid een belangrijk nadeel, 22 procent heeft gehuild door eenzaamheid, en 29 procent heeft tegen vrienden of familie gelogen over hoeveel plezier ze hebben. 32 procent gebruikt coworkinghubs om zich onderdeel van een gemeenschap te voelen en 48 procent bezoekt lokale meetups of clubs.
Tasha Young, Chief Membership Officer bij The Social Hub: "Deze enquête bevestigt wat we wereldwijd hebben gezien. Mensen willen zich onderdeel voelen van iets groters, of ze nu een paar weken of een paar jaar blijven. Eenzaamheid tijdens het reizen is een echte zorg voor veel digital nomads, zeker ook voor de Nederlanders, en het is een van de vele redenen waarom we zoveel aandacht hebben besteed aan het community gevoel dat we hebben opgebouwd. Bij The Social Hub hebben we ruimtes gecreëerd die die verbinding bevorderen, waar locals, reizigers, studenten en digital nomads samen kunnen komen en ideeën kunnen uitwisselen.”