In Heerenveen, het kloppende hart van de Nederlandse schaatswereld, spreken we Nico Bleichrodt, Vice President International Sales & Marketing bij Holland America Line. Hij staat klaar voor een gesprek over schaatser Joy Beune, de drievoudig wereldkampioene die sinds maart als ambassadeur verbonden is aan de rederij.
“Het was vrijdagmiddag, vier uur, en ik had net een goed gesprek gehad met haar management. Aan het eind zegt haar manager: ‘Nou, dan hebben we een deal.’ Een uur later zat ik al met Joy in een videocall, vlak voor het WK. Ik dacht bij mezelf: als dit geen perfecte timing is...” Die timing bleek goud waard, letterlijk. Joy Beune reed kort daarop een fenomenaal wereldkampioenschap: drie gouden plakken, drie keer Holland America Line prominent in beeld. “Een mooier begin kun je niet wensen. Je tekent een week voor het WK het contract, ze wint alles, en wij varen als merk meteen mee op die euforie. Maar voor ons was dat pas het begin. Het echte doel is natuurlijk de route naar de Olympische Spelen.”
Savour the Journey
Die route, de voorbereiding en de weg naar de top: dat is waar Holland America Line zich in herkent. “Onze slogan is ‘Savour the Journey’,” legt Nico uit. “De bestemming is belangrijk, maar de reis ernaartoe minstens zo. Dat geldt voor onze gasten, en ook voor Joy. Haar einddoel is goud op de Spelen, maar de weg daarheen, de trainingen, de spanning, het doorzettingsvermogen. Dát is de essentie.”
Het partnership met Joy is meer dan een logo op een pak. “Er is natuurlijk een contract, maar veel van wat we doen ontstaat buiten dat papier. We verzinnen samen nieuwe ideeën, denken mee, zoeken de verbinding met onze eigen merkwaarden. Dat maakt het leuk, het is echt een samenwerking. Joy is oprecht betrokken, ze loopt de extra mijl. Laatst stuurde ze spontaan een filmpje vanaf haar cruise langs de fjorden met een persoonlijk bedankje. Dat zegt veel.”
Schaatsen als Hollandse traditie
Voor Holland America Line voelt de link met schaatsen bijna vanzelfsprekend. De rederij heeft haar wortels in Nederland en het schaatsen zit diep in de nationale cultuur. “Schaatsen ís Nederland,” zegt Nico beslist. “Het gaat terug tot onze geschiedenis. Vier miljoen Nederlanders volgen de sport, en bij een EK of WK kijken soms meer dan een miljoen mensen. Dat is enorme exposure, maar ook emotionele connectie. En dat past bij ons merk.”
Hij vertelt hoe het partnership niet alleen zichtbaarheid oplevert, maar ook onverwachte deuren opent. “Je komt in contact met andere bedrijven, andere organisaties. In de VIP-ruimte van Thialf loopt iedereen door elkaar. Oud-topschaatsers, sponsors, sportbonden. Iedereen praat met iedereen. Het is informeel, benaderbaar, bijna familiair. Dat heb je niet bij andere sporten. Dat maakt het juist zo leuk.”
Samenwerking met internationaal tintje
Hoewel de focus op Nederland ligt, krijgt de samenwerking steeds meer een internationaal tintje. “We hebben boarding op alle wedstrijden, en Joy schaatst zoals je weet veel in het buitenland. Salt Lake City, Calgary, noem maar op. Ons logo reist met haar mee. In Amerika is het bereik kleiner, maar het past mooi bij de internationale ambities van Holland America Line.” Zelf hoopt hij volgend jaar aanwezig te zijn bij de Olympische Spelen in Italië. “Dat is uniek. Ik ben er nog nooit geweest, maar het lijkt me geweldig om mee te maken.
Wil je het volledige interview lezen? Klik dan hier.