17 april 2024
Thumbnail voor Nu definitief: half jaar geen rechtstreekse Eurostar naar Londen

Nu definitief: half jaar geen rechtstreekse Eurostar naar Londen

Er rijdt volgend jaar zes maanden lang - van eind juni tot en met eind december - geen rechtstreekse Eurostar van Nederland naar Londen, schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) in een brief aan de Tweede Kamer. In eerste instantie was er nog sprake van zeven tot elf maanden geen rechtstreekse trein, maar dat is dus iets verkort.


Door een grote verbouwing van station Amsterdam Centraal is er geen plek voor de hal waar nu de marechaussee en security zitten. Voor reizen naar Engeland is immers een paspoort- en veiligheidscontrole nodig. Door de nieuwe en veel grotere terminal in de Amstelpassage versneld af te bouwen, wordt tijd gewonnen, maar er blijft dan een gat van zes maanden.

Een andere optie was het neerzetten van een kleinere, tijdelijke terminal binnenin de nieuwe, maar dat plan bleek ongeschikt. Er zouden daardoor minder reizigers met de Eurostar kunnen. Bovendien zou het langer duren voordat de echte terminal klaar zou zijn. Hierdoor zou er dus langer hinder zijn. Ook zou het langer openhouden van de huidige hal andere werkzaamheden, bijvoorbeeld aan het IJ-viaduct, in de weg kunnen zitten.

Wie tussen juni en december volgend jaar alsnog met de trein naar Londen wil, moet in Brussel door de security- en paspoortcontrole. Daardoor zal een deel van de reizigers naar verwachting weer met het vliegtuig gaan. In omgekeerde richting, van Londen naar Amsterdam (en Rotterdam) zullen er wel directe treinen blijven rijden. Voor arriverende passagiers is er geen terminal nodig, die zijn al in Londen gecontroleerd.

Eurostar had liever geen onderbreking gehad, maar zegt blij te zijn dat de verstoring beperkt blijft tot een half jaar. "We zullen de komende weken samenwerken om de gevolgen voor ons en onze klanten tijdens de periode verder te beperken", stelt topvrouw Gwendoline Cazenave in een reactie. Reizigersvereniging Rover is tegelijk blij en kritisch. "Het is een sof dat de trein een halfjaar niet kan rijden vanuit Amsterdam", reageert directeur Freek Bos. "Gelijktijdig was de planning eerder dat de trein bijna een jaar niet zou kunnen rijden, dan is dit al een stuk beter." Rover noemt de huidige keuze "de beste van allemaal slechte opties".