21 november 2024
Thumbnail voor Nynke Hoogma reist met de trein naar het ANVR-congres: ‘Het klinkt moeilijker dan het is’

Nynke Hoogma reist met de trein naar het ANVR-congres: ‘Het klinkt moeilijker dan het is’

Nynke Hoogma van Better Places reist met de trein naar het ANVR-congres in Asturië. Nynke vindt dat de impact van vliegen op het klimaat te groot is en daarom reist ze zo weinig mogelijk met het vliegtuig. “Ik ben al vaker naar Spanje met de trein gereisd en ik vind dat altijd goed te doen. Daarnaast vind ik reizen per trein ontspannen, kan ik werken in de trein, van het uitzicht genieten en is het de ultieme vorm van slow travel. Ook wil ik graag een stukje bewustwording creëren. Het klinkt vaak moeilijker en verder dan het eigenlijk is”, vertelt Nynke aan Reisbizz.

Hoewel de meeste bezoekers van het ANVR-congres in Asturië donderdag met een chartervlucht vertrekken is Nynke dan al even onderweg.  Reisbizz is benieuwd hoe de reis vergaat en ging met de Office & Product Manager van Better Places in gesprek. “De belangrijkste reden dat ik met de trein reis is duurzaamheid, de impact op het klimaat”, vertelt Nynke vanuit de trein. “Vliegen is veel vervuilender dan reizen met de trein. Daarom reis ik privé en voor werk zo weinig mogelijk met het vliegtuig, zeker als de afstand goed te doen is met de trein. Als ik wel met het vliegtuig ga in Europa, dan in ieder geval voor een week. Zodat mijn CO2-uitstoot per dag zo laag mogelijk blijft. Ik ben al vaker naar Spanje met de trein gereisd en ik vind dat altijd goed te doen.”

Efficiënte Treinreis
Het vliegtuig is iets sneller dan de trein, Nynke draait er niet omheen: “Oviedo ligt niet heel praktisch voor het openbaar vervoer. Daar zal ik eerlijk in zijn.” Toch weerhoudt dat Nynke er niet van om de reis naar Spanje per trein af te leggen. “De grootste afstand leg ik af in één dag. Zo reis ik vanuit Nederland naar San Sebastián. Een reis die vanaf Rotterdam minder dan 10 uur duurt. Vanuit Rotterdam reis je met de trein naar Parijs. Daar stap je in de metro naar een ander treinstation. Vanaf daar reis je in een keer naar Hendaye, helemaal in het zuiden. Vanaf daar is het nog maar 30 minuten met de metro naar San Sebastian. Als je puur kijkt naar de treinen hoef je dus maar 1 keer over te stappen. Daarnaast neem je twee keer de metro. Ik overnacht in San Sebastian en reis de volgende dag met de bus verder naar Oviedo. Dit duurt zo’n 5,5 uur. Dat komt vooral omdat er weinig treinen rijden in dit gedeelte van Spanje.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nynke Hoogma

Relaxed op reis
“Ik vind het een heel fijne manier van reizen”, vervolgt Nynke haar verhaal. “Onderweg kan ik goed werken. In het buitenland reserveer je altijd een vaste plek en er is vaak goede wifi. Als je een aantal uren in de trein zit, loop ik vaak even naar de bar toe die bijna altijd aanwezig is in hogesnelheidstreinen. Daar drink ik dan even wat om te voorkomen dat je meer dan 4 uur lang alleen maar zit. En natuurlijk kun je onderweg even een dutje doen. Zeker als je vroeg vertrekt. Zo’n dag in de trein gaat altijd verrassend snel voorbij. Het blijft altijd bijzonder dat ik thuis ontbijt en in de avond in een heel ander land van de lokale keuken kan genieten. Terwijl ik niet in het vliegtuig ben gestapt.”

Meer aandacht
Nynke vindt dat er meer aandacht moet komen voor het reizen met de trein naar bestemmingen binnen Europa. “Bepaalde bestemmingen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje zijn goed te bereiken binnen één dag. Het is de ultieme vorm van slow travel en laat je bewust stilstaan bij je reis. Je doet er immers natuurlijk wat langer over. Ik ben van mening dat we echt anders moeten reizen en treinreizen is daar een mooi voorbeeld van. Aan de andere kant begint je reis echt op het moment dat je de trein instapt en niet als je nog uren op Schiphol moet wachten en dan pas het vliegtuig instapt.”

Prijs en Transparantie
Om meer mensen in de trein te krijgen moeten de tickets goedkoper worden denkt Nynke. ”Dat maakt het ook makkelijker om voor de trein te kiezen. Ik denk ook dat het belangrijk is om transparant te zijn. Het moet duidelijk zijn wat een treinreis betekent. Het voordeel is dat je heel veel duurzamer reist dan als je het vliegtuig zou pakken. Voor korte afstanden is het zelfs niet altijd langer. Lange afstanden wel, maar is dat altijd erg? Zeker als je onderweg kan werken is het ook nog een effectieve en efficiënte manier van verplaatsen.” Het bedrijf waar Nynke voor werkt, Better Places, beloont medewerkers die met de trein naar bestemming reizen. “Die krijgen twee extra vakantiedagen. Dat is een extra stimulans om een duurzaam alternatief te kiezen. Dit is een makkelijke voorwaarde die ook andere bedrijven kunnen implementeren.” Naast goedkopere tickets is ook goede informatievoorziening belangrijk, aldus Nynke. “Het kan voorkomen dat je een keer een overstap mist en vertraging oploopt. In zo’n geval kun je bijna altijd gewoon de volgende trein pakken, maar een flexibele houding is dan wel belangrijk. Een treinreis blijft een avontuur en als het meezit is dat een heel ontspannen avontuur.”