Terwijl veel Nederlanders deze zomer zorgeloos richting zon, zee of bergen vertrekken, merkt alarmcentrale Eurocross dat er nog altijd een aanzienlijke groep vakantiegangers zonder reisverzekering op pad gaat. Volgens recent onderzoek van de alarmcentrale geldt dit voor één op de tien reizigers. Een zorgwekkend cijfer, zeker als je kijkt naar de hoge prijs die een ongeluk in het buitenland met zich mee kan brengen.
Hoewel vakantiegangers vaak vooral druk zijn met het regelen van een vlucht, vervoer en accommodatie, wordt een passende reisverzekering nog wel eens vergeten, óf bewust achterwege gelaten. 16 procent van de ondervraagden zonder verzekering geeft aan het te duur te vinden en 13 procent gaat ervanuit dat de zorgverzekering voldoende dekking biedt in het buitenland.
Dat is een misvatting, volgens Angela Looyé van Eurocross: “Een zorgverzekering is over het algemeen niet toereikend voor de totale kosten. Je hebt daar een aparte reisverzekering voor nodig, of een aanvullende dekking.”
Dat de kosten voor medische hulp in het buitenland vaak een stuk hoger liggen dan in Nederland, weten maar weinig mensen. Wie bijvoorbeeld met een gebroken been in een privékliniek in Spanje belandt, is zomaar 30.000 euro kwijt, terwijl dit in Nederland gemiddeld 3.000 euro kost. En moet iemand liggend worden gerepatrieerd vanuit Bali, dan kunnen deze kosten oplopen tot wel 25.000 euro. Zonder reisverzekering zijn die bedragen voor eigen rekening. Naast medische kosten kunnen ook andere kosten flink oplopen, zoals het omboeken van vliegtickets of hotelovernachtingen voor partners die meereizen.
Een kwart van de onverzekerden gaat ervanuit dat ze voorzichtig genoeg zijn om ongelukken te voorkomen. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, zegt Looyé. "Struikelen, voedselvergiftiging of een verkeersongeluk kan iedereen overkomen, ook de meest oplettenden. Het is daarom verstandig om te controleren of je een aanvullende zorgverzekering hebt die medische kosten in het buitenland dekt, en waar nodig een passende reisverzekering af te sluiten."
Mocht er toch onverhoopt iets gebeuren op reis, dan is het belangrijkste advies: blijf kalm en zoek hulp ter plaatse. Bij spoedgevallen is het zaak direct de lokale hulpdiensten te bellen, in andere situaties kan een ziekenhuis of kliniek worden opgezocht. Daarna is het belangrijk om contact op te nemen met de alarmcentrale van de zorg- of reisverzekeraar. Deze is doorgaans 24 uur per dag bereikbaar en kan medische hulp regelen, advies geven en zo nodig de terugreis organiseren.
Het is belangrijk om alle documenten goed te bewaren, benadrukt Eurocross. Medische rapporten, facturen en betalingsbewijzen zijn nodig voor afhandeling en eventuele declaratie achteraf. Tot slot is het belangrijk dat de instructies van artsen én van de alarmcentrale altijd worden opgevolgd, zeker wanneer repatriëring of een vervolgbehandeling in Nederland nodig is.