AMERSFOORT - Schiphol lijkt een steeds belangrijker internationaal spoorwegstation te worden: Qbuzz wil vanaf januari 2027 met treinen gaan rijden van Amsterdam via Schiphol naar Parijs. Ook wil de vervoerder een verbinding tussen Amsterdam en Berlijn starten. Daarvoor heeft Qbuzz een aanvraag gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Vorige week kwam Arriva ook al met een plan om van Schiphol naar Parijs te gaan rijden (vanuit Groningen). Momenteel bieden alleen Thalys en NS internationale treinverbindingen aan vanaf de luchthaven.
De Nederlandse overheid heeft eerder aangegeven de internationale spoorverbindingen onderdeel te maken van het hoofdrailnet, tenzij er tijdig andere aanvragen zouden komen. Qbuzz beperkt zich bij zijn aanvraag echter niet tot internationale verbindingen. Het bedrijf heeft ook plannen voor een trein tussen Amsterdam en Eindhoven. De concessie voor het hoofdrailnet wil de overheid eigenlijk aan de Nederlandse Spoorwegen (NS) gunnen, waardoor dat spoorbedrijf de belangrijkste verbindingen ook na 2025 zou mogen blijven verzorgen.
Qbuzz verwijst bij zijn aanvraag echter naar Europese wetgeving die ‘open toegang’ op het spoor voorschrijft. Het bedrijf wil dat de overheid een marktanalyse gaat uitvoeren en op basis van onderzoek vaststelt welke treinverbindingen door de markt kunnen worden aangeboden en voor welke treinverbindingen financiële overheidssteun nodig is. "Met de uitkomsten van dit onderzoek kan de omvang van een eventuele concessie worden vastgesteld", redeneert de onderneming.
Alitalia
Qbuzz, een dochterbedrijf van de Italiaanse spoorwegen Ferrovie dello Stato Italiane, zegt dat meer concurrentie belangrijk is om reizigers te verleiden om de trein te pakken in plaats van het vliegtuig. Het bedrijf wijst naar de Italiaanse markt, waar op het hogesnelheidsspoor een felle concurrentiestrijd woedt tussen het moederbedrijf en de private concurrent Italo:
“Onze aandeelhouder Ferrovie dello Stato (FS) rijdt sinds begin 2000 een aantal hogesnelheidslijnen in Italië: de Frecciarossa. Vanaf 2012 heeft FS onder “open toegang”-concurrentie van Italo. Door het vergrote vervoersaanbod profiteren reizigers van hogere frequenties en lagere prijzen. Tussen Rome en Milaan worden duizenden reizigers verleid om de trein te nemen, in plaats van het vliegtuig of de auto. De transitie van vliegen naar vervoer per spoor was zelfs zo groot dat Alitalia zijn dienstregeling tussen deze steden moest inkrimpen.”
Tegen de Volkskrant zegt Qbuzz ook Frecciarossa-treinen te willen kopen voor de Nederlandse verbindingen. Als het lukt om alle benodigde goedkeuringen te bemachtigen, zouden de Qbuzz-treinen naar Berlijn en Parijs straks zeven keer per dag kunnen gaan rijden. Nog niet alle details zijn uitgewerkt. Zo is nog niet bekend of de trein naar Berlijn via Hengelo of via Arnhem moet gaan rijden. Tussen Amsterdam en Eindhoven mikt Qbuzz, dat voor het hele project naar eigen zeggen 200 miljoen euro heeft gereserveerd, op een frequentie van twee keer per uur.
Concessies
Qbuzz verzorgt al het openbaar vervoer in de concessies Groningen-Drenthe, Utrecht en Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem. Het bedrijf heeft in maart ook een aanvraag ingediend voor een nachttrein tussen Dordrecht en Utrecht Centraal. Die is onlangs door de ACM goedgekeurd. Qbuzz verwacht dat deze trein vanaf december 2024 kan gaan rijden. "Het is een bevestiging dat meer concurrentie op het spoor mogelijk is", verklaart Qbuzz-topman Gerrit Spijksma.