SCHIPHOL - Passagiers aan boord bij Corendon Dutch Airlines kunnen nu vanaf hun smartphone, tablet of laptop iets te eten of te drinken bestellen. De vakantievlieger maakt daarbij gebruik van het AirFi-systeem.
Corendon Dutch Airlines en AirFi testten het systeem onlangs al, en gaan dat nu in de praktijk brengen aan boord van de Boeing 737-800’s van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.
“Sinds het uitbreken van de coronacrisis wordt passagiers gevraagd om niet onnodig door de cabine te lopen en ook willen veel mensen de bemanning niet storen door op het knopje boven hun hoofd te drukken om iemand te roepen. Tegelijkertijd zijn er wel mensen die op een bepaald moment iets willen bestellen uit het assortiment van het Corendon Café, zoals een snack of een drankje”, zegt Gert-Jan de Vries, die bij Corendon Dutch Airlines verantwoordelijk is voor de cabinebemanning en boordverkoop.
Via het AirFi-systeem, dat een draadloos netwerk aan boord creëert waar passagiers hun meegebrachte apparaten op kunnen aansluiten, is er nu een manier gevonden om op elk moment iets te kunnen bestellen. “Dat verbetert de reisbeleving, en bezorgt ons tegelijkertijd extra omzet.”
In de praktijk loopt de cabinebemanning tijdens een vlucht sowieso een keer met trolleys gevuld met hapjes en drankjes langs alle stoelrijen. Daarna wordt het online bestelsysteem geactiveerd voor wie buiten die standaardronde nog iets wil aanschaffen.
Corendon Dutch Airlines biedt via het Corendon Café een breed menu, waarop onder andere een broodje kroket staat. Wie iets wil bestellen maakt een keuze uit het aanbod en wacht vervolgens op de cabinebemanning om de gewenste hapjes of drankjes te komen brengen.
De bemanning ziet op hun tablets wie er iets besteld heeft, brengt dat langs en zorgt voor de afhandeling van de betaling. Dat kan overigens alleen via een pinpas of creditcard; contant geld wordt niet geaccepteerd, net zoals bij veel luchtvaartmaatschappijen het geval is. Overigens heeft de bemanning ook realtime overzicht van de voorraad aan boord.