4 december 2024
Thumbnail voor Pech voor passagiers: Brussel weert drinkflesjes uit handbagage

Pech voor passagiers: Brussel weert drinkflesjes uit handbagage

Reizigers die vertrekken van Schiphol, Rotterdam of Eindhoven mogen vanaf 1 september geen flesjes drinken meer meenemen in hun handbagage. Het beleid was juist versoepeld doordat er nu betere scanapparatuur beschikbaar is, maar de Europese Commissie wil dat de oude regels weer worden toegepast.

Na de aanslagen van 9/11 werden de controles op handbagage verscherpt. Vloeistoffen mochten alleen nog mee in verpakkingen van maximaal 100 milliliter. Dat betekende in de praktijk dat reizigers geen normale flesjes drinken (standaard 500 cc), tubes tandpasta of potjes haargel meer mee mochten nemen.

Door de komst van geavanceerde CT-scanners werden de regels op Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (de drie grootste luchthavens van ons land, red.) soepeler. Daardoor kon een zelf meegebracht flesje drinken gewoon mee aan boord, waardoor er niet ná de veiligheidscontrole een (duur) drankje bij de winkeltjes op Schiphol of in het vliegtuig hoefde te worden aangeschaft.

Europese Comissie
Brussel draait dat nu terug. “Dit is niet onze keuze, maar de Europese Commissie wil één internationale standaard”, zegt een woordvoerder desgevraagd. “De regels worden dus ook op andere Europese luchthavens ingevoerd.”

Dat betekent dat 100 cc de maximale hoeveelheid vloeistof in een verpakking mag zijn. Het besluit heeft volgens de Schiphol Group niets te maken met een verhoogde (terreur)dreiging.

De luchthavens treffen diverse maatregelen om reizigers op de hoogte te brengen van de aangepaste regels. Denk aan uitgebreide informatievoorziening en watercollectoren bij de security, waarin reizigers hun drinkflessen kunnen leegmaken. Ook wordt extra personeel ingezet om passagiers te informeren over de aangepaste vloeistofregel. Reizigers worden geadviseerd grotere hoeveelheden vloeistof in de ruimbagage te vervoeren, een advies dat altijd al werd gegeven vanwege verschillen in beleid tussen luchthavens wereldwijd.

Recente berichten