Verschillende piloten van Ryanair maken zich zorgen over hun veiligheid als zij naar Tel Aviv moeten vliegen, gezien de oorlog tussen Israël en Hamas. Daarom hebben de piloten de Ierse budgetmaatschappij gevraagd of zij het uitvoeren van deze vluchten mogen weigeren.
Twee pilotenorganisaties hebben Ryanair eerder al opgeroepen het bemanningsbeleid te herzien met het oog op vluchten richting Israël. Zij willen dat de maatschappij een "uitgebreide dagelijkse risicobeoordeling" invoert. Op basis van de uitkomsten daarvan zouden piloten vervolgens kunnen beslissen of zij naar bestemmingen in conflictgebieden willen vliegen.
Een van die organisaties is de Duitse pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC), die bijna 10.000 leden vertegenwoordigt. "Of een vlucht naar Tel Aviv wordt geaccepteerd, dat is aan de piloten zelf om te beslissen vanwege de situatie in het Midden-Oosten en de daaruit voortvloeiende beperkingen en mentale stress", stelt VC in een verklaring.
Ryanair schrapte eerder vluchten naar Israël door de oorlog van het land met Hamas. Sinds juni vliegt de luchtvaartmaatschappij weer op Tel Aviv. Ryanair heeft nog niet gereageerd.
Schiphol
Vanaf Schiphol vertrekken meerdere vluchten per dag naar Tel Aviv. Die vluchten worden niet uitgevoerd door Ryanair, maar door de Israëlische maatschappijen El Al en Arkia.
KLM vloog ook naar Tel Aviv tot de aanval van Hamas op 7 oktober vorig jaar en de oorlog in Gaza. In april kondigde KLM aan weer te vliegen naar Tel Aviv, maar de maatschappij is daar begin deze maand mee gestopt. Tot en met zeker eind augustus wil de luchtvaartmaatschappij niet meer naar de Israëlische stad vliegen om de aanhoudende onrust daar. De Britse budgetluchtvaartmaatschappij easyJet schortte alle vluchten naar Israël op tot 27 oktober.