Van 2 t/m 6 juni vond in Alicante de 11e editie van de Travel Challenge plaats, het jaarlijkse event van Reiswerk. 64 studenten van diverse toerismeopleidingen bogen zich over een actuele businesscase rond Benidorm. Reisbizz was erbij en zag hoe jong talent werkte aan innovatieve en duurzame oplossingen voor deze populaire bestemming.
In de Town Hall van Benidorm kregen de studenten hun businesscase, voorgelezen door Esther Gathier van Reiswerk: “Benidorm wil af van het imago van massatoerisme en zet in op duurzaamheid, technologie en inclusiviteit. Jullie mogen meedenken over hoe de stad aantrekkelijk wordt voor de reiziger van 2035.” De studenten kregen elk een type reisorganisatie toegewezen en schreven een adviesrapport aan het Spaanse Verkeersbureau, met duurzaamheid en innovatie als centrale thema’s.
Esther vertelt over de keuze van de locatie: “We hebben de samenwerking gezocht met de bestemming zelf, omdat we wilden dat studenten met actuele vraagstukken aan de slag gingen. Zo wordt het leren veel relevanter.”
De 64 deelnemende studenten komen van hogescholen als Saxion, Fontys, Inholland, BUas, NHL Stenden en TIO. Elk team bestond bewust uit studenten van verschillende opleidingen en scholen. “We zien het als een grote kracht dat studenten met verschillende achtergronden en disciplines samenwerken,” zegt Esther. “Dat maakt de teams divers en brengt verschillende perspectieven samen.”
Het selectieproces begint bij de scholen zelf. “De opleidingen selecteren op ambitie en motivatie,” legt Alissa Visser van Avila Reizen uit. “We merken ook dat studenten die niet toerisme studeren, zoals marketing of data, bewust kiezen om deel te nemen omdat ze een toekomst in deze sector zien.”
Benieuwd naar de rest van het artikel? Klik hier voor het hele verhaal.
Meer van dit soort verhalen lezen? Word member en ontvang elke maand het nieuwste magazine op je deurmat.