Uit het nieuwe Travel Trends Report 2025 van het Mastercard Economics Institute (MEI) blijkt dat Nederlandse reizigers steeds meer waarde hechten aan betekenisvolle, diepgaande reiservaringen.
Nederlanders geven aan in 2025 zelfs méér te willen besteden aan buitenlandse reizen dan in het jaar ervoor. Volgens het jaarlijkse rapport geeft 72 procent van de respondenten aan dat ontspanning en ontsnappen aan het dagelijks leven de belangrijkste motivatie om naar het buitenland te reizen. Verder staan drijfveren als verbinding en culinaire beleving ook centraal.
Ook groeit de behoefte aan wellness- en gezondheidsreizen. Nederlanders kiezen steeds vaker voor reizen die aansluiten bij hun persoonlijke waarden, zoals natuurervaringen en het afvinken van bucketlist-dromen. Er is volgens Mastercard een duidelijke toename te zien in outdoor activiteiten; met name IJsland, Noorwegen en Finland zijn populaire avontuurlijke bestemmingen.
Culinaire ervaringen tijdens het reizen zijn onder de Nederlanders ook in opkomst. Er wordt steeds meer uitgegeven aan eten en drinken. Istanbul staat bovenaan de lijst met internationale fijnproevers en trekt jaarlijks bezoekers uit gemiddeld 67 landen naar zijn restaurants. Ook Barcelona, Cannes, Interlaken en Dubrovnik geliefd zijn voor het eten en drinken. "Voor een groot deel van de Nederlanders is ook het uitproberen van nieuwe gerechten en tradities de voornaamste reden om nieuwe ervaringen op te doen in het buitenland", zegt Natalia Lechmanova, hoofdeconoom Europa bij Masterdcard Economics Institute.
Europa blijft top bestemming
Ondanks geopolitieke spanningen en economische onzekerheid, blijft Europa wereldwijd een topbestemming. Favoriete Europese bestemmingen zijn Frankrijk, Griekenland, Italië, Portugal en Spanje, terwijl opkomende steden als Tirana in Albanië opvallend groeien in populariteit. Die stad zag tussen 2019 en 2024 de grootste groei in Europese bezoekers. Voor verre reizen staan onder andere Curaçao, Australië, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten hoog op de lijst.
Met het stijgende toerisme neemt ook het aantal fraudemeldingen toe; tot wel 28 procent tijdens het hoogseizoen. Mastercard benadrukt het belang van digitale portemonnees en AI-gedreven fraudepreventie om reizigers te beschermen.