Na ruim dertig jaar krijgt Eurostar serieuze concurrentie op de spoorverbinding door de Kanaaltunnel. De Britse zakenman Richard Branson, oprichter van Virgin Group, heeft groen licht gekregen voor een treinverbinding door de Kanaaltunnel. Daarmee krijgt Eurostar er voor het eerst een concurrent bij. Hij belooft daarmee markt voor de treinverbindingen door het Kanaal “op te schudden”.
De beslissing van de spoorbeheerder Office of Rail and Road betekent dat Virgin treinen kan gaan rijden van Londen naar Parijs, Brussel en Amsterdam en terug.
Eurostar heeft sinds de opening van de Kanaaltunnel in 1994 een monopolie op langeafstandsverbindingen tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland. Hoewel het bedrijf vorig jaar nog 280.000 passagiers vervoerde tussen Londen en Parijs, is er kritiek op de hoge ticketprijzen en gebrekkige betrouwbaarheid.
Branson, bekend om zijn disruptieve aanpak in sectoren als luchtvaart, telecom en ruimtevaart, ziet de Kanaaltunnel als “rijp voor verandering”. Virgin Group gaf begin dit jaar aan om 12 nieuwe hogesnelheidstreinen aan te schaffen, een investering van naar schatting £500 miljoen. De totale opstartkosten van het project werden destijds geraamd op bijna £1 miljard.